Je známy pod viacerými menami – DJ ALYAZ, SELF, akokoľvek ho nazvete, ide o jedného z najusilovnejšie pracujúcich producentov v Česku a na Slovensku. Okrem svojej vlastnej produkcie, ktorú môžme opísať ako bass music, juke či UK funky, je šéfom labelu Sapyens. Alyaz je aj výborným a aktívnym DJ-om. Prečítaj si náš rozhovor, v ktorom sa dozvieš o americkom turné, z ktorého sa pred nedávnom vrátil a čo pripravuje osobne a s labelom Sapyens.

Ako sa ti podarilo vybaviť turné v USA? Ako si spoznal ľudí, ktorí ti pomohli vybaviť bookingy? To boli nejakí DJ’s, ktorých si spoznal v Česku, alebo len cez Internet?

Ahoj, byla to souhra různých okolností. Celá story okolo mýho US tripu je šílená, ale o tom se tady rozepisovat nebudu haha. Každopádně původní plán byl jet tam na 3 měsíce, bohužel jsem to musel zkrátit “jen” na 2 týdny a omezit výlet na státy Californie, Washington a Oregon, tedy oblast západního pobřeží. Jakmile jsem měl koupenou letenku, tak jsem začal dělat intenzivní průzkum US scény a zjišťoval, kde se co děje a jakej sound kde funguje, takže v současnosti mám dlouhej seznam promotérů a aktivních lidí témeř z celých US, Kanady a Mexika a s většinou z nich jsem díky tomu pořád v kontaktu. Protože jsem měl letenku z Paříže, tak jsem si jako bonus domluvil i guestmix u mého kamaráda Aureliena v jeho SeekSickSound show na Rinse France, kde mi dělal kolegu my man Sir Free (zdravím!), což byl start mojí tour.

Zbytek už byla kancelářská práce – mít dobře napsané bio (díky Honzovi Bártovi / Turban na Rádiu Wave) a nekonečné oslovování a zkoušení. Já ty lidi absolutně neznal, ale bass music komunita je mezinárodní a oni tam cení snahu a kvalitu, což hrálo hlavní roli v tom, že jsem si domluvil hraní ve městech Seattle a Portland, kde jsme spolu s Murder He Wrote (zastupující label Roska Kicks & Snares) byli hlavní hosté. Moje třetí US hraní bylo v San Franciscu, kde se pravidelné akce jménem Soundpieces konají už od roku 2006. Tohle se podařilo domluvit na základě doporučení od slečny, která mě slyšela hrát v Praze v roce 2016, když jsem kryl záda americké rapperce Tommy Genesis. Rozjednaných bylo ještě několik dalších mejdanů, ale už to nebylo z časových důvodů možné realizovat… každopádně půda je připravena na příště!

Ako reagovalo publikum na tvoje sety, ako by si opísal tie eventy? Boli to veľké kluby?

Můžu říct, že reakce předčily moje očekávání. Feedback byl nečekaně pozitivní a všechny to očividně bavilo. Vtipný bylo, jak se hodně z těch lidí snažilo nějakým způsobem zaškatulkovat ten sound, co jsem tam pouštěl, dát tomu prostě název žánru. Jelikož jsem vždycky během hodinovýho setu změnil asi 4x styl, tak si myslím, že to byly dost různorodý sety. Co se týče velikosti klubů, tak to bylo s kapacitou kolem 250 lidí, nikdy ne full house, ale atmo super, všichni jsme se bavili. Každý město jiná zkušenost, bylo to nezapomenutelný.

Aké rozdiely si si všimol medzi US a Českou alebo Európskou klubovou scénou? Čo pozitívne ťa osovilo a všimol si si tam aj nejaké nedostatky, problémy, ktoré u nás nie sú?

Nebyl jsem tam dostatečně dlouho na to, abych mohl hodnotit nebo soudit jejich scénu. Ale bylo cítit, že jsou více otevření experimentům a jiným přístupům v tvorbě, než u nás, kde jsme furt o několik let pozadu než sousední země. Cítil jsem vzájemný respekt, což mi u nás někdy dost chybí. Každá scéna má ale svoje plusy i mínusy, to je jasný. Každopádně z toho, co jsem zažil já osobně a s kým jsem se potkal, tak jsem měl příjemný pocit. Rozhodně doporučuju navštívit a udělat si vlastní obrázek.

Celkově z toho, jak sleduju zahraniční scény i z chování na internetu, tak mi příjde, že se většina z nich vzájemně podporují. To u nás téměř neexistuje a je to smutný. Unavuje mě sledovat to nekonečné soutěžení o to, kdo je lepší a čekání na to, kdo udělá přešlap, časté pomlouvání, ale i přesto plácání po zádech apod.

Asi je na místě nebýt pokrytec a uznat, že jsem byl kdysi v určitém ohledu podobnej, ale jsem rád, že jsem si dost věcí uvědomil a mohl se z téhle špinavé hry z větší části odtrhnout. Češi jsou škodolibej národ a jakejkoliv úspěch se tady neodpouští. Čest vyjímkám! Ale rozhodně nehodlám kritizovat nebo moralizovat a plivat na scénu, právě naopak. Budu moc rád, když budou lidi mezi sebou komunikovat napřímo a budou se podporovat/respektovat navzájem, předávat si zkušenosti a vědomosti. Naše scéna je malej rybníček a věčným soupeřením se nikam neposunem. Naším společným nepřítelem je omezenost a nevzdělanost klubového publika, hm?

Na čom pracuješ aktuálne? Môžeme sa tešiť na nové releasy od Sapyens?

Momentálně pracuju na tom, ať se konečně aklimatizuju na život zpět v ČR haha. Jinak furt se něco vaří, věci kolem labelu sežerou nejvíc času a energie. Chystá se spousta Sapyens releasů, ten poslední vyšel minulé Vánoce – EP od slovenského producenta Bad Mojo s remixy od Pl4net Dust z Francie a slovenského génia jménem FVLCRVM, který se postaral i o artwork. Příští release bude začátkem dubna a tentokrát půjde o propojení produkcí z Mexika a UK. Co se týče celkového výběru jmen pro Sapyens projekty, tak jde převážně o zahraniční jména, ale snažím se podporovat i tuzemskou produkci a vyhledávám neokoukané talenty, občas se někdo vynoří.

Jedna z nedávných zajímavých zkušeností byla moje účast na multižánrovém projektu Beats Evolution Conference v Praze coby zástupce sekce Bass Music. Byl jsem jedním ze 3 panelistů v rámci diskuze na témata okolo vydavatelství a následně jsem pak poslouchal dema od producentů, kteří do BEC zaslali svojí tvorbu. Jsem moc vděčnej za tuto přiležitost a zkušenost a určitě doporučuju navštívit příští 4. ročník.

Čo tvoja vlastná produkcia? Máš čas tvoriť hudbu?

Vlastní produkci teď mám jako prioritu, tvořím pod jménem SELF. Rád bych zmínil například můj track DRGDDCTS, který vyšel na podzim 2018 zdarma na platformě The UK Is Funky. Tahle věc zaznamenala velmi pozitivní ohlasy na mezinárodní scéně, což jsem absolutně nečekal a nakoplo mě to. Mohli jste to slyšet hrát třeba v UK na Rinse FM nebo ve Finsku, US, Austrálii a kdoví kde ještě. Nedávno pak vydal Turban/Radio Wave juke kompilaci Čeklife, kde mám track Prachy Vole. Vydání kompilace jsme oslavili minulý víkend v pražském klubu Swim, kde jako headliner vystoupil legendární Traxman z Chicaga, který je aktivní už od začátku 80. let.

Momentálně dokončuju svoje debut EP, které vyjde na Sapyens jako vinyl/digi. Velice brzo vypustíme klip na společnou věc s grime crew FTH Stylin z Hradce Králové. Pracuju současně jestě na dalších několika projektech, snad vše vyjde 2019 nebo 2020. Mám X rozdělaných tracků, nejtěžší je dokončovací fáze.

Máš nejaké svoje štúdio, kde tvoríš?

Protože jsem se za poslední rok furt někam stěhoval a většinu věcí jsem prodal, tak je mým studiem “jen” počítač, sluchátka, Subpac M2x, Novation Bass Station II a Vesmír 🙂 Finální zvuk pak jezdím poslouchat do studia k Merakovi (io.lab), který masteruje všechny Sapyens věci.

Akých producentov, DJov alebo vydavateľstvá, ktorí ťa oslovilo by si nám odporučil? Máš nejakých nových obľúbených umelcov, ktorých si hráš stále dookola?

Paradoxem je, že pokud zrovna nemám otevřený Ableton a netvořím něco svýho, tak si spíš užívám ticho a klid. Mám teď období, kdy hudbu poslouchám málo, snažím se neovlivňovat cizí produkcí, abych si mohl vytvořit osobitý rukopis. Když si ale něco pustím, tak to je převážně hudba od lidí, kteří mi posílájí svoji tvorbu ještě před vydáním. Ale za sebe můžu doporučit třeba labely Worst Behavior, Nervous Horizon, Breaking Bass, Ruffhouse, domácí Harmless Youth apod.

Sleduj Alyaza na SoundCloude, Facebooku či Instagrame.

Otázky: Krištof Budke / Úvodná foto: Karolína Šrámková

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *