Experimentátor Mike Patton z Faith No More na Sacrum Profanum v Krakove

Od 1. do 8. októbra sa v Krakove, poľskom dôležitom kultúrnom meste uskutočnil festival súčasnej klasickej a experimentálnej hudby Sacrum Profanum. Okrem množstva kvalitných súčasných interpretov sa jedinečného festivalu zúčastnil aj Mike Patton, zvukový experimentátor, známy ako spevák kapely Faith No More. Na jeho koncert s Krakovským Orchestrom sme vyslali nášho externého redaktora, ilustrátora Miša Löwyho. Prečítajte si jeho jedinečnú reportáž.

Pozor, dole ilustrácia!

Je piatok večer a my sme niekde v centre Krakova. Hľadáme kongresové centrum.

A: Hello, good evening, do you speak english?

B: Yes, of course, no problem.

A: Could you please help us, we are looking for Congress Centre. It should be somewhere near around. Do you know, where is it?

B: No.

A: Congress Centre. Sacrum Profanum.

B: No, I don´t know.

A:?

A: Congress Centre. Concert hall and so…

B: No I don´t have a clue.

A: Centrum Kongresowe?

B: YEES, you should go there up the street, bla bla bla…

~

Sacrum Profanum je medzinárodný hudobný projekt, ktorý si získal status jedného z najzaujímavejších európskych hudobných festivalov.

Jeho meno, Sacrum Profanum, by sa dalo preložiť ako niečo posvätné a pozemské. Pozemské v kontexte náboženskom – až znesväcujúce. Tento významový kontrast vytvára dojem odvekých bojov dobra proti zlu v mytologických kulisách, kde okrídlené bytosti s blond vlasmi dávajú nakladačku červeným rohatým týpkom s chvostom. Festival prináša výstavy, workshopy, stretnutia, premietania a vo väčšej dávke súčasnú hudobnú tvorbu a experimentálne projekty svetových hudobníkov. Nazval som to: moderná klasika.

Najväčšou hviezdou tohtoročného festivalu bol Mike Patton, ktorý je vo svete hudobných experimentov veľmi výraznou postavou. Mike Patton je vokalista. V našich končinách ho hlavne poznáme vďaka rockovej skupine Faith No More. Jeho tvorba a spolupráca s inými hudobníkmi je oveľa širšia. Spolupracoval s Björk, SepulturouMassive Attack a aj s Norah Jones. Ak ste videli film I am Legend, tak nahral všetky škreky zombíkov a vytvoril soundtrack k filmu Cranck – High Voltage (2009) s Jasonom Stathamom. Na Sacrum Profanum mal Mike Patton dve vystúpenia.

14650041_10157560732605068_691388694643084321_n

Budeme sa venovať vystúpeniu Eyvinda Kanga s Mikeom Pattonom, ktorý je jedným z majiteľov kalifornského vydavateľstva Ipecac Recordings, pod ktorým Eyvind Kang vydal svoj album Virginal Co-Ordinates (2004). Hudobníci už spolu hrali v kapele Mr. Bungle v roku 1999.

Eyvind Kang (1971) je americký huslista. V Krakove predviedol svoj album ako skladateľ, dirigent a zároveň huslista. Mike Patton, ako vokalista, elektronický zvukový doprovod a hudobné teleso, zastal Krakovský symfonický orchester. Orchester si zasluhuje samostatnú kapitolu. Predviedol veľmi citlivý a profesionálny doprovod. Najlepší boli dvaja citaristi.

Virginal Co – Ordinates je „moderná klasika”, čo je veľmi podobné charakteristike samotného názvu festivalu.  Ak by ste si chceli predstaviť atmosféru koncertu, tak si spomeňte na videoklip Nicka Cavea s Blixom Bargeldom k piesni Weeping Song. Predstavte si, že sa plavíte nad stredoázijskými stepmi, dajte preč Nicka aj Blixu, vymeňte loď za plavidlo z elfskej ríše a spomaľte to tak na tretinu.

Album je veľmi abstraktný, ale krásne pracuje s dramaturgiou prostredí a veľmi jemne dávkuje rytmiku a nakladá zvuky, akoby Eyvind chodil okolo po špičkách. Motívmi je blízko národným hudbám ázijských krajín, prišlo mi to ako púť po nekonečných stepiach východu, silná búrka, útulná melanchólia.

Celá sála bola veľmi útulná, nepôsobila gigantickým dojmom, čo určite pridalo na zážitku z celého koncertu. Ste tri metre od hudobníkov, ktorí sú v takmer rovnakej výškovej úrovni a spoza nich vychádza bledomodrá žiara a decentné vizualizácie, ktoré vytváral Tomek Mirt priamo na mieste. Niektoré piesne boli vyšperkované improvizáciami a naťahovaním pasáží, ako tomu býva dobrým zvykom živých vystúpení.

Mike Patton síce pútal pozornosť, ale keď ste zavreli oči, bol naozaj len ďalším nástrojom v hudobnom doprovode

Počas koncertu, som ale mal po ruke zápisník, a tak som v šere a za masívného doprovodu koncertu zaznamenal niekoľko skíc. Tu je jeho interpretácia:

sacrum_profanum_2016

Fotky z koncertu môžete nájsť tu a celý album si môžete vypočuť tu.

Text + ilustrácia: Mišo Löwy

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *