Jednou z hlavných čŕt maďarského alternatívneho festivalu UH Fest (30.9. – 7.10.) je nesústrediť sa na žánre. Ako uvádza festival so svojim podnadpisom „A New Kind of Joy“ – koncerty majú vždy ukázať návštevníkovi to, čo nečakal. Nové fúzie žánrov, noví, radikálni umelci a ich odlišné pohľady na umenie. Festival funguje na odhodlanom tíme dobrovoľníkov už od roku 2001. Za festivalom stojí dobrovoľnícka organizácia Ultrasound Foundation a do veľkej miery aj stredoeurópska vplyvná SHAPE Platform. Festival ponúkol zaujímavých umelcov z celého sveta a počas týždňa prepojil viacero klubov v Budapešti ako Toldi, koncertnú sálu Erőművház, Lärm, kultúrne centrum Trafó a ďalšie priestory. Kvalitný line-up miestami mierne narušoval chaos dobrovoľníkov, malé meškanie koncertov, zvukové skúšky, či miestami menej kvalitný zvuk. No ku konca dňa sa všetko vyrovnalo perfektnými temnými párty.

Nene H by Verana Dobal

Na festival sme prišli na posledné dva dni, tak sme bohužiaľ nestihli mená ako Bérangère Maximin, JASSS, Carla dal Forno, Ewa Justka, Golin či Karen Gwyer. V piatok začínali v Toldi agresívnym modulárnym technom Dutch Courage, ktoré sa vôbec nehodilo ako úvodné vystúpenie. Po nepríjemne znejúcej elektronickej bojovnosti prišla 20-30 minútová pauza, kedy sa zvučila kapela Perera Elsewhere (vygradovanie – ticho – eh? – kapela). Toto zoskupenie prinieslo totálne iný, snový a pomalší vibe. Po tom prišlo znovu tvrdé techno (hore, dole, hore). A potom už dobre. Po Perera Elsewhere vystúpila s bezchybným tvrdým setom DJ-ka a producentka Nene H z Berlína, na ktorú plynulo nadviazala Yinna (½ ACIDWITCH). Tá zakončila piatok svojou temnou, no tanečnou čarodejníckou seancou. Celkovo išlo o celkom osobitý hudobný svet a určite UH Fest odporúčame!

Prečítajte si už náš rozhovor s umelkyňou a speváčkou MHYSA, ktorá ponúkla najemotívnejšie vystúpenie.

Your show at UH Fest in Budapest was perfect! I think all the people enjoyed it. For us personally, it was very emotional, it had really cool gradation and overall story. How long have you been working on this live performance set?

I’ve been working on this new set since the summer. It was designed particularly for WANTED TOUR. I liked the idea of changing the set pretty completely after the tour I’ve done in the spring, so people couldn’t predict what was going to happen.

Did it evolve naturally from your art exhibition Lavendra?

No, but the ideas that inspire Lavendra also inspire my live show.

Can you see some difference between audience here in Europe and USA? How do you feel in Europe?

I play more in Europe than I do in America at this point, so I’m still really learning the difference, although, I guess that there is a difference in itself. The crowds in Europe have been very receptive to the new live set, but I think the main difference I’ve noticed is between music festivals and locally-based parties. I appreciate the resources that the festival scale usually affords because I get to fully realize the live show: I get to screen the super huge projections I design for the show and get a lot of space to sprawl out and run back and forth between the stage and my instruments. On the other hand, with locally-based parties, the energy of folks who know each other and party together every month is a really beautiful place to perform and connect with those people.

Do you get inspired by other artists’ performances and live shows, too? Who are you looking up for?

Definitely! Bbymutha, Yves Tumor, Klein, Jacolby Satterwhite, L’Rain.

 Do you have some special ritual before every concert?

Yes, I pray before every show to my ancestors…I don’t want to say more than that because I consider rituals sacred.

This slideshow requires JavaScript.

Sledujte Swine Daily aj na Instagrame, SoundCloude či Spotify.

Questions: Krištof Budke Photos: Verana Dobal

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *