Být příslušníkem skupiny zvané YBAs, Young British Artists, v první polovině 90. let, znamenalo být součástí uměleckého gangu, který zásadním způsobem přispěl k prosazení britského umění na světové scéně. Mat Collishaw patřil k jádru této skupiny. Své první dílo, kterým se proslavil – Bullet Hole – vystavil na Freeze v roce 1988, na výstavě, kterou zorganizoval jeho blízký přítel Damien Hirst.

Dílo bylo brutální, obrovské, v tom nejlepším případě podle kritiků odkazovalo k náboženskému echu motivu nevěřícího Tomáše, v horším případě vyvolávalo sexuálně podbarvené představy. Celá skupina produkovala umění postavené na hororu, šoku, skandálu, tedy postupech, které měly paralelu, ale také oporu v tabloidech, denících s velkými titulky. Málokdo si ale v té době všiml, že jejich tvorba měla hlubší a vážnější význam. Postupem doby ti, kteří vydrželi, zvážněli, jejich díla zvnitřněla, záměrná kontroverze byla po dvaceti letech součástí umění establishmentu, tedy naprosto nezajímavá, cesty se rozpojily, každý hledal své vlastní téma.

Pozrite si fotoreport od našej fotografky Márie Karľakovej >>

Text: Galerie Rudolfinum Kurátor: Petr Nedoma Foto: Mária Karľaková Swine Daily

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *