Nachádzate sa na prednáške jednej z najprestížnejších univerzít na svete. Moderátor Cambridge Union privíta ďalšieho hosťa – je ním Barrington Hendricks, bývalý americký vojak a kritikmi uznávaný umelec. Na pódium príde pripitý tridsaťročný afroameričan v cestárskej bunde a jeho zvláštnosť, myšlienkové pochody a bezprostrednosť vo vás zanechajú silný zážitok. Toto je JPEGMAFIA

JPEGMAFIA je 30 ročný raper, spevák a producent z Brooklynu. Ako trinásťročný sa presťahoval do južanskej Alabamy, kde sa už ako mladý dostával do každodenného kontaktu s rasizmom, predsudkami a nenávisťou kvôli farbe jeho pleti, čo do veľkej miery ovplyvnilo jeho budúcu tvorbu. Neskôr sa pridal do armády a počas svojho pôsobenia v Japonsku začal vydávať hudbu pod menom Devon Hendryx. 

Záujem o jeho hudbu začal rásť v roku 2015, kedy začal vydávať hudbu pod pseudonymom JPEGMAFIA a zverejnil svoj debutový mixtape Communist Slow Jams. V tom čase žil v Baltimore, kde zomrel 25 ročný afroameričan Freddy Gray kvôli ťažkej policajnej brutalite. Protesty, ktoré tomu nasledovali, inšpirovali Peggyho vydať mixtape Darkskin Manson, po ktorom nasledovalo niekoľko ďalších mixtapov a nakoniec jeho debutový album Black Ben Carson, ktorý znel najexperimentálnejšie a najagresívnejšie zo všetkých jeho projektov. 

Hendricks však prerazil až svojim druhým albumom VETERAN, ktorý sa dá iba ťažko zaradiť do jedného žánru. Počuť na ňom experimentálny, industriálny a alternatívny hip-hop, avantgarde či lo-fi, ale aj inšpirácie z popu, punku či elektronickej hudby. Tento album definoval JPEGMAFIU ako nedefinovateľného – ukazuje jeho zvláštnosť, tvrdé i jemné stránky či inovatívny výber a spracovanie samplov. Toto všetko sa odohráva pod jeho otvoreným, emotívnym a sociálne-politicky orientovaným rapom či spevom, z čoho nemôže vyjsť nič iné ako unikátny hudobný zážitok. 

Album začína Peggyho doposiaľ najpopulárnejším trackom „1539 N. Calvert“, kde agresívne rapuje na experimentálno-popový beat, pričom spomína mnoho tém z albumu, ako fyzické násilie, kritika a ironizácia politikov či internetový trolling. Hneď potom prichádza skladba Real Nega, ktorá priťahuje pozornosť samplom z pesničky “Goin Down” od legendárneho Ol‘ Dirty Bastarda z Wu-Tang Clanu. Keďže ide o Jpega, tento sample z roku 1995 je použitý neočakávaným a vtipným spôsobom.

Track „Baby I’m Bleeding“ obsahuje na prvýkrát ťažko počúvateľný sample, ktorý však čoskoro začnete milovať. Hnev, ktorý vo vás táto melodická linka spôsobuje, začne dávať zmysel hneď ako začne Jpeg rapovať, pretože takmer dokonale stvárňuje a dopĺňa jeho nahnevaný a energický emočný stav. 

Ooh, I’m up in Brownsville, strapped with a Kimber

All you yuppie purses getting swiped like Tinder

Now I’m at the White House, looking for your President

Hop out the van, pointing guns at your residence

Ooh, I’m up in Queens now, showing y’all a body

Hoping that you pussy ass c******s try and find me

Chains on my body, looking like a rapper

Acting like a slave when I’m gunning for my masters, ni**a

JPEGMAFIA však nie je iba stelesnenie hnevu a negatívnej agresívnej energie. Jeho jemnejšiu stránku môžeme počuť už na niektorých skladbách z Veteran, no istá pozitivita prevláda hlavne na albume All My Heroes Are Cornballs, s ktorým nás potešil minulý rok. 

Pred vydaním tohto albumu mal raper nahratých 93 trackov, ktoré klasicky sám produkoval, nahrával a mastroval. Z nich vybral 45 minút materiálu, ktoré sú podľa jeho slov proste bez filtru. Tento album je oveľa ladnejší a melodickejší, ako jeho predchodca, no vôbec neuberá na experimentálnosti alebo obskúrnosti. Tematicky je veľmi osobný a introspektívny, no zaoberá sa aj globálnejšími témami ako je online kultúra, predsudky či politika. 

Asi už nebude prekvapením, že promo tohto albumu nebola bežná reklama na instagramových storkách. All My Heroes Are Cornballs nám Peggy predstavil ako sklamanie pomocou ironických videí, v ktorých si do štúdia pozval kriticky uznávaných hudobníkov ako James Blake, Denzel Curry či Kenny Beats a nahrával ich reakciu, resp. ich sklamanie z jeho nového albumu. Tieto videá odhalili prvé single, ako napríklad „Forgive Me Jesus I’m A Thot“, kde sa Peggy modlí za svoj „thotty“ životný štýl, ktorý paralélne porovnáva s náboženskými ideálmi. Jeho skvelý lyrický výkon sa odohráva na ľahkom piánovom inštrumentáli, ktorý je pravidelne prerušovaný krátkými industriálnymi pasážami, ktoré vytvárajú je pocit, že jeho reálny život bojuje s tým idealizovaným.

Rôznorodosť zvukovej palety tohto albumu môžeme počuť aj na skladbe „Kenan vs. Kel“. Prvú polovicu pesničky tvorí veľmi jemný hip-hopový beat so samplom pripomínajúcim zvonkohru, no po minúte a pol prichádza prudká zmena inštrumentálu, v ktorej nastúpia hlasné, sirénu pripomínajúce gitary a nerozpoznateľný krik a chaos. Peggy sa takto hrá so sluchom poslucháča celý album, ktorý je plný nepredpovedateľných zmien a rôznych lyrických výstupov, pri ktorých sa jednoducho nedá nudiť. 

Kdekoľvek sa práve nachádzate, ak sa bude blízko vás odohrávať koncert JPEGMAFIu, rozhodne si kúpte lístok. Rovnako ako jeho hudba, Jpegove koncerty sú ohromne energické, expresívne a jedninečné. Neočakávajte stage plný ľudí, hypemanov či DJa – všetko čo uvidíte jeho vystúpení je JPEG-mother****ing-MAFIA a jeho laptop. Obrovskú energiu dokáže vyprodukovať úplne sám a je až neuveriteľné, že mu vystačí dych. Peggy sa nestará o jeho nové topánky alebo o to ako vyzerá, na koncerte sa rozbíja rovnako ako vy, ak nie ešte viac. Tento rok mal vystúpiť aj na Slovensku, konkrétne na trenčianskej Pohode, ktorá bola preložená na budúci rok. Zatiaľ nám ostáva len čakať na to, či bude potvrdený aj na ďalší rok, a ak áno, neváhajte a príďte.

Text: Viktor Jenčuš

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *