Festival Spectaculare (v Praze od 20. ledna do 12. února) již zahájil svou pouť krajinou elektronické, ambientní a experimentální hudby. Další pozvánka je věnována speciální akci v rámci programu: jde o showcase hudebního labelu Erased Tapes. V průběhu večera (27. 1. 2016 od 19.30 ve Velkém sále Paláce Akropolis) se představí tři hudebníci se svým doprovodem: vibrafonista Masayoshi Fujita, hudební skladatel a editor Michael Price a producent a hudebník Rival Consoles (vlastním jménem Ryan Lee West), který svým EP Vemeer (2007 pod přezdívkou Aparatec) odstartoval činnost celého vydavatelství, které bylo zkraje roku 2007 založeno v Londýně Robertem Rathsem za účelem podpory avantgardní, ambientní a experimentální hudby.

Masayoshi-Fujita

Masayoshi Fujita

Erased Tapes měli být (a stále mají být) místem setkání různorodých hudebníků z celého světa, k charakteristice labelu jistě patří akustická a vizuální estetická dominance, jež propojuje zvuk a obraz, a vytváří z nich tak jedinečný umělecký artefakt se specifickým designem. Na konci roku 2011 label zprovoznil svou publikační platformu Erased Tapes Music a v roce 2014 zahájil label tzv. Meet The Composer Series, v rámci které se prezentují různorodí umělci na společném pódiu. V Británii jde o jeden z nejznámějších hudebních labelů zaměřených na avantgardní, post-rockovou a experimentální hudbu a Erased Tapes label si tak může dovolit provozovat pobočky v Berlíně, Los Angeles a Montrealu.

Hudebníci, kteří jsou s labelem spojeni, pocházejí z různých koutů světa: Nils Frahm (Německo), Ólafur Arnalds (Island), Lubomyr Melnyk (Ukrajina), Peter Broderick (USA), Masayoshi Fujita (Japonsko), Michael Price, Rival Consoles (UK) atp. Některé z nich není třeba představovat (Arnalds, Frahm, Broderick), další vystoupí příští týden v Praze (o nich jsme již psali) a některé další je dobré si zapamatovat. Jde například především o Lubomyra Melnyka, ukrajinského klavíristu a skladatele, který je zakladatelem tzv. Continuous Piano Music, specifického stylu hraní na klavír ovlivněného hudebním minimalismem sedmdesátých let. Právě onen nepřetržitý, souvislý proud drobných klavírních kompozic dává celému Melnykovu repertoáru zvláštní revoluční výraz. Klavír je v jeho podání přímo vytržen z klasického a tradičního kontextu, který je mu jako nástroji běžně přisuzován. Právě v tomto rezonuje i zaměření celého labelu, jež se dostalo i do samotného názvu: hudba doslova přepisuje svou tradici.

Mezi další subjekty spojené s labelem Erased Tapes patří britská skupina The British Expeditionary Force, zkráceně The B.E.F., brooklynské trio Dawn of Midi, které fungovalo jako „support band“ pro Nilse Frahma během jeho zcela vyprodaného turné po severní Americe v roce 2014, projekt A Winged Victory For The Sullen (nejnovější album Atomos složené pro baletní představení Random Dance Company z roku 2014 stojí za pozornost) dvojice Dustin O’Halloran a Adam Wiltzie, londýnský písničkář Douglas Dare a samozřejmě duo Kiasmos (Olafur Arnalds a Janus Rasmussen).

Ve středu příští týden se bude v Paláci Akropolis jistě na co těšit.

Text: Michal Kříž, externý redaktor Swine Daily Foto: Rival Consoles z Erased Tapes Records, foto: windish agency

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *