Rozhovor s umelcom Milanom Mazúrom o jeho novom krátkom filme Ócuka

Slovenského umelca Milana Mazúra sme predstavili na Swine Daily už skôr. Zverejnili sme fotoreport z jeho multimediálnej výstavy “n0 way” v bratislavskej Hot Dock galérii.

Prečítajte si krátky popis o jeho zaujímavom a originálnom krátkom filme “Ócuka”, na ktorom spolupracoval aj s hudobníkmy ako Stroon, Linegate či raperom Karlo (Gumbgu). Milanovi sa podarilo dokonca vyzbierať finančnú podporu cez crowdfundingový portál HitHit a projekt bol podporený aj z Fondu na podporu umenia (FPU). Krátky film mal premiéru 5.5. v priestoroch centra NoD a vidieť ho môžete aj na skupinovej výstave “Ciasmus” v Pragovka Gallery Rear od 24. mája do 5. júna.

Ócuka je snímek nacházející se na pomezí nezávislé filmové tvorby a videoartu. Díky onomu balancování na hranici, je zároveň schopný pracovat s uměleckými možnostmi filmového žánru a s linearitou narace.

Umělecké formy režisérova vizuálního stylu jsou založené na preciznosti, až absolutní dotaženosti jednotlivých scén  a kvalitě postprodukčního zpracování. Ve snímku je patrná silná inspirace Murakamiho dílem, která je naznačena už v názvu samotného filmu. Milan Mazúr se Murakamim neinspiroval poprvé. Snímek Ócuka navazuje na výstavu KAPITOLA ÓCUKA – EPILOG, která proběhla v NOD v Praze v roce 2017. Co ovšem jméno Ócuka znamená? Ócuka je postava kočky vyskytující se v Harukiho románu Kafka na pobřeží,” uvádza oficiálny popis na stránke filmu.

Názov Ócuka pochádza z Harukiho románu Kafka na pobreží. Prečo ťa oslovila postava mačky Ócuka až natoľko, že si podľa nej pomenoval aj film?

Ócuka je meno kocúra. Je zaujimavý tým, akú postavu predstavuje v knihe. Výber názvu sa mi zdal podivne neuchopiteľný. Niečo mi na tom nesedí doteraz. V tom období ma zaujímal jazyk Murakamiho. Veľmi podobné veci sledujem aj v tvorbe – niečo na hrane realizmu a fikcie.

31786476_10155599477372201_1499005068760842240_o

Grafický design by Deep Throat Studio

Pamätáš si na moment, keď ti prvýkrát napadlo natočiť tento film?

Ten moment prišiel v období, keď som odišiel do Talianska asi na dva mesiace a povedal som si, že sa pokúsim vymyslieť určité dejové časti filmu.

Ako dlho trvala príprava snímku? Bol to veľmi náročný proces?

Príprava trvala od septembra minulého roku. Celé to obdobie bolo celkom psycho, ale v pozitívnom zmysle. Veľa momentov je pre mňa iných a nových. Určite aj charakter projektu, ten určuje celú prípravu a keďže ide o hraný film, je táto príprava náročnejšia, čo sa týka financí, počtu ľudí pri realizácí a tak ďalej.  A samotná produkcia? To nechceš! (smiech).

Ochutnávkou k filmu je výstava v NoD v Prahe – KAPITOLA ÓCUKA – EPILOG. Čím sa bude výstava zaoberať?

Výstava Kapitola Ócuka epilog bola v septembri 2017 v NoD, kde začala séria výstav odkazujúcich k projektu. Teda nejde len o krátky film, ale skôr séria výstav, videí a filmu. Takže presne o rok sme sa rozhodli, že sa skúsime vrátiť do priestoru NoD, aby sme predstavili aj film Ócuka. Je to aj symbolické.

ocuka instal

Inštalácia výstavy / Milan Mazúr a Karlo (Gumbgu)

Aká je ústredná myšlienka celého filmu?

Vo filme je viac motívov a mikrodejov. Nepracujem klasickou formou – mám dej, ktorý točím – mali sme predstavu, to áno aj určité motívy, ale točenie bolo inuitívne. Často sme upravovali scény, keď sme videli že scéna ktorú máme na storyboarde, je iná ako v reálnom prostredí, alebo že situácia funguje inak tak sme ju zmenili. Nemal som klasický scenár, mali sme len storyboard, ktorý sa počas točenia takisto menil, a to je asi tá najzaujímavejšia vec, že celý film vznikol ako organizmus. Najzaujímavejší je samotný strih.

Kedy bude mať film premiéru a kde ho budeme môcť vidieť v najbližšej dobe?

Môžete ho vidieť na vernisáži 5.5. v NoD v Prahe a ďalej 24. mája na skupinovej výstave Chiasmus s Olga Mikh Fedorova, Iryna Zakharova a kurátorom Viktorom Čechom . Ďalej bude film cestovať väčšinou na filmové festivaly.

Podľa čoho si si vyberal hercov do snímku Ócuka?

Hercov som vyberal intuitívne. S Ester Geislerovou sme začali komunikovať krátko pred plánovaním “scenáru”. Chcel som dosiahnuť, aby divák nevedel presne ako vnímať postavy. Keď vidíš Ester v Ócuke, tak nevieš, či ťa priťahuje alebo odpudzuje. Je tam ambivalencia, ktorá je pre mňa dôležitá. Nemáš istotu. Nemá sympatizovať s divákom. Takisto aj Sarah Dubná, ktorá prvé momenty pôsobí ako: ”je to dievča? Chalan? Rozprávač ?” To sú veci, ktoré sú pre mňa pri tvorbe dôležité.

O hudbu k filmu sa postaral slovenský producent Stroon, ale aj Gumbgu aka Karlo, prečo práve tento producent a raper, čím sa ti hodili do filmu?

Stroona som oslovil na koncerte. Páčia sa mi jeho veci, dosť sa vymyka zo slovenskej scény. Takisto aj Michal Valko je zaujímavý a preto som ho oslovil.

S Karlom sa poznáme cez rôzne projekty, ale vieme sa baviť o tvorbe, a to sú super momenty. Karlo má zmysel pre slová a text a kontext reči tým, že rapuje a robí hudbu. Ja som chcel, aby bol rozprávač vo videu, takže nerobí hudbu, ale hovorí za postavu v Ócuke. S Jurom sa chystáme aj na iné projekty, ktoré sa budú vymykať bežnému diváckemu očakávaniu. Takže určite ťa pozveme :-)  Myslím, že prepájanie scén, štýlov, motívov je veľmi dôležité. Pretože tak vznikajú celkom nové formy.

Otázky: Krištof Budke Úvodná foto: Romana Kovacsová

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *