Stĺpček Karla Havlíčka: Rapový dadaizmus Fobia Kida

Na Swine Daily prinášame nový formát článkov od nášho českého kamaráta a hudobného žurnalistu Karla Havlíčka. Vo svojich zatiaľ nepravidelných “stĺpčekoch” pre náš blog bude písať väčšinou o súčasnej hudbe a trendoch s dôrazom na hlbší kultúrny kontext. Prečítajte si jeho prvý článok, ktorý mapuje vývin tvorby mladého oravského rapera Fobia Kida, ktorý sa čoraz rýchlejšie dostáva do povedomia.

13087391_1174502979251147_7066161208092605669_n

Kultura je prostředí, sociálně výpovědní hodnota je veličinou a Fobia Kid je jednotkou.
Jak popsat realitu, jejíž obyvatelé se nemají vůči čemu vymezovat? Jak zachytit moment, který jakoby zamrzl v prostoru? Jak jinak rebelovat proti nepřebernému množství falešné autenticity v kultuře, která se autentičnost či rebélii už nenamáhá ani předstírat?

Fobia Kid to rozbil. Rozbil to, co jiní tak vytrvale budovali. Rozbil kult osobnosti a budování vlastního já. Kultura, kde unikátnost v podobě sledování trendů tvoří kopie, které v honbě za sdělováním, že mají světu co říct, trochu zapomínají na to, že se jedná o slova prázdná. Svět totiž nebude dlouho zvědavý na to, jaký jsi unikát. Fobia Kid se proti tomuto jevu postavil a ukázal, že existence jedince v prostoru může být zahalena introspektivní šedí dospívání a neurčitostí, kterou tento mladý člen Comebackgangu rozřezává česko-slovenskou hiphopovou scénu, jako žiletka saténovou látku.

Soudě dle Youtube kanálu, kam Fobia Kid publikuje svoje tracky, lze říct, že na scéně se nejedná o žádnou rychlokvašku, či uměle vybudované Frankensteinovo monstrum odpovídající poptávce na trhu. Pro Fobia Kida typická, jednolitá flow, ne nepodobná typické grime rytmice, je v jeho starších věcech zasazena do popředí boombapových beatů s důrazem na jemnou klavírní linku. Ale co nás zajímá je novější tvorba, kde Fobia Kid dal průchod vizualizaci své hudby a tím nám tak prostřednictvím klipů poskytl náhled do vlastního světa plného skejtů a typického života mládeže urban kultury.

Punčové Rezy

Inteligentní variace na slovo punch-line. Squad Manifest. Typický represent klip na jeden záběr, s estetikou špinavých uliček Námestova, či Dolného Kubína, odkud pochází. Trapový beat překrývají úderné rýmy, zmatený text, mnohdy těžce uchopitelný pro posluchače, ve kterém se dobře reflektuje Kidova mysl plná nápadů. Jednolitá flow, tvořící celek formující se informacemi z různých částí Fobia Kidova prožívání. Kritiku současných trendů střídají retrospektivní vzpomínky a nostalgie. Dostává se nám pohledu do mysli člověka, který reaguje na spoustu impulzů, ale není je schopen uspokojivě popsat všechny.

Cintorín

Meziplanetární liga špinavé hudby. Tak popisuje Fobia Kid svoji spolupráci s Karaoke Tundrou. Ačkoliv na Cintoríne spolupracuje s dalším slovenským producentem Conspiracy Flat, tak formát zůstává. Nihilistický proud vědomí v pozadí s jemným trap-influenced beatem s lehkou, devadesátkovou, mírně kosmickou linkou. Fobia Kid se odkazuje k smrti a „preskakuje život a buduje si svoj cintorin“. Nepřichází jako spasitel česko-slovenského rapu, ani jako motivátor, který tvrdí, že dosáhneš všeho, co chceš, když se budeš dostatečně snažit, zatímco kameraman ti sází shoty tenisek od sponzora. Fobia Kid není mesiášem, ale hrobníkem hip-hopu.

Xanax

Naprostým protikladem k ponuré atmosféře a znavenému tempu Cintorína je track Xanax, kde Fobia Kid nakládá svojí typickou neúnavnou flow do grimeového beatu od BIGHORSE. Výsměch neznámému nepříteli či jen demonstrace síly a schopností. Série popkulturních referencí zajišťuje dostatek záchytných bodů v kulometné palbě, pro posluchače těžce zachytitelném proudu informací a agrese. Fobia Kid si nebere servítky. Už nekritizuje jen subkulturu, které je členem a žánr, v jehož liniích se pohybuje, ale působí jako mimozemšťan, který nám nemá potřebu sdělovat, jak se přes prodávání trávy dostal na vrchol, ale reprodukuje neurčitou nespokojenost generace.

Pizzaboy

Fobia Kid rozboural formu. Je antikulturním prvek kultury, která čím dál víc ztrácí svoji autenticitu. Fobia Kid je Odd Boyem kvalitních vizuálů a současných hiphopových trendů. Kritika subkulturních a estetických stereotypů, to je Pizzaboy. Rappeři rádi flexují na kameru s celou svojí crew. Squad manifest má už snad každé rapové uskupení na české i mezinárodní scéně. Fobia Kid tento prvek rozbíjí. V klipu ke svému poslednímu zveřejněnému tracku nereaguje na hudbu. Dění ve fiktivní realitě nedává žádný prostor zvukové stopě. Tam, kde jiní rozbíhají hype s komparzem v podobě svých homies, Fobia Kid 3:14 min konzumuje pizzu.

Ať už nám v budoucnu Fobia Kid naservíruje cokoliv, doufejme, že to bude stále stejně nasrané, drzé, sebekritické a hlavně, že neztratí svou tvář v konfrontaci s možností uspět a vydělat, která ho jistojistě nemine.

Text: Karel Havlíček

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *