(Predtým ako sa pustíte do čítania, odporúčame pustiť si hudobný mix, ktorý je určený špeciálne k tomuto článku) ?

Alexandra (ale všetci ju volajú Saša) Šliková je študentka grafického dizajnu v ateliéri GD2 na Fakulte umění a designu UJEP, v Ústí nad Labem. Už dávnejšie som evidoval túto univerzitu, aj cez Ester Mládenkovú, redaktorku Swine Daily a taktiež umelkyňu, ktorá bola v Ústí na prijímacích skúškach. Aj keď nakoniec nastúpila na VŠVU, z českej univerzity mala radostný a príjemný pocit. Očividne je tomu naozaj tak, ako hovorí v rozhovore aj Saša: „mám radost, že jsem skončila právě v Ústí a v našem ateliéru, i když se mi sem na začátku vůbec nechtělo,“  ale o tom sa dočítate.

Na grafickú tvorbu a ilustrácie Saši som narazil spontánne cez Instagram – konkrétne ma upútal dizajn v tomto príspevku. Hneď potom som si otvoril Sašin Tumblr, teda jej portfólio a bolo jasné, že ide presne o „Swine Daily-type of artist“. Vtipné, originálne, kreatívne vizuály, rozmanitosť techník a jednotlivých prác. Saši som na Instagrame napísal, či by nechcela pre Swine Daily urobiť mix a rozhovor, spomenul som naše doterajšie rozhovory a mixy s Katarínou Janečkovou-Walshe, Martu, Martinom Lackom či brazílskou Collagg. To ju našťastie presvedčilo a rozhovor (cez e-mail) sa uskutočnil.

Veľmi sa mi páči tvoje spracovanie vizuálnej identity pre divadlo A studio Rubín. Vieš povedať viac o procese, ako vznikla táto práca? Veľa ste komunikovali so samotným štúdiom, alebo si mala kompletnú voľnosť?

Tenhle projekt začal jako klauzurní zadání, kdy A studio Rubín oslovil náš ateliér, jestli bychom pro ně nenavrhli novou vizuální identitu. V Rubínu se změnilo vedení a potřebovali vizuál, který by lépe souzněl se současným směřováním divadla. Projekt jsem tedy zpracovávala sama a konzultovala ho u nás v ateliéru. Rozhodla jsem se to vše brát hodně pocitově a vytyčila si tři hlavní hesla, která byla dle mého pro divadlo důležitá a se kterými jsem se při práci řídila – jemnost, intimita a autorství. I když to byla zakázka, byla to primárně naše klauzura, takže jsme v práci měli kompletní volnost úplně od začátku.

Z návrhů si pak holky z Rubínu vybrali ten můj a tím začala naše spolupráce, během níž došlo k pár menším úpravám v designu, ale víceméně to zůstalo stejné. Z toho mám radost, ohledně těhle věcí s nimi byla skvělá komunikace. K úpravám, realizaci a zavedení samotného vizuálu jsem si pak na spolupráci přizvala Karolínu Matuškovou, se kterou pracujeme na vizuálu doteď.

Ak sa nemýlim, v 2018/2019 si absolvovala stáž v ateliéri Informationsdesign na Burg Giebichenstein Kunsthochschule v nemeckom Halle. Bola pre teba táto stáž dôležitá? V čom bola pre teba prospešná a nabrala si prípadne nejaké cenné kontakty?

Tahle stáž pro mě byla opravdu moc důležitá. Nejenom tím, že jsem byla v prostředí, které vůbec neznám, ale hlavně tím, jací jsou Němci, jak se chovají k lidem a jak fungovala celá ta škola, jak na mě působilo město.

Pomohlo mi to uvědomit si, že jsem pořád student a neměla bych se bát zkoušet nové věci, nové programy a pouštět se do věcí, kterým úplně nerozumím.

A třeba právě proto ten výsledek nemusí být hned perfektní. Prostě to obecně asi tolik neprožívat a udělat klidně i špatnou věc. V rámci Burgu se dělo plno různých aktivit, ale dělo se to jenom protože to ti lidé dělají. A funguje to. Trochu jsem se to snažila popohánět i u nás v rámci ateliéru, ale jsou tady na to úplně jiné podmínky a když se lidé kolem nezapojí, nepřijdou, tak to žere hodně času a energie, což je někdy potřeba dát do jiných věcí. Jestli jsem nabrala cenné kontakty to nevím, měla jsem v tu dobu trochu náročnější období, takže jsem stáž nevyužila tak moc, jak bych si přála, ale setkala jsem se za tu dobu s několika zajímavými lidmi – ať už charakterem, nebo tvorbou.

Ako by si opísala súčasné štúdium v Ústí nad Labem? Aká je u vás v ateliéri GD2 atmosféra, ako sa ti tam tvorí?

Mám radost, že jsem skončila právě v Ústí a v našem ateliéru, i když se mi sem na začátku vůbec nechtělo. Díky tomu jsem se totiž dostala k plno zajímavým osobnostem, co mi pomohli trochu vyrůst. Náš ateliér je myslím dobrý právě v tom, že v něm lidi vyrostou, pochopí pár věcí, se kterými pak můžou pracovat dál a dostanete pro všechno prostor, pokud ty možnosti chcete využít.

Atmosféra v ateliéru se hodně změnila za tu dobu, co jsem tady, protože lidé odcházejí a přicházejí a s tím se spousta věcí mění, ale já jsem moc ráda za dobu, kdy jsem sem přišla, protože tady bylo plno lidí, se kterými mám ateliér a Ústí úzce spojené a vytvářeli tady skvělou atmosféru, kterou se snažím si držet dál. Mimo tohle je to přátelský prostor vybavený na všechno, proto tam taky trávím hodně času. Teď jsem si tam zřídila malou „kancelář“ ze dvou stolů, kde pracuju a učím se. Máme tam houpací síť, novou prostornou kuchyň, plno místa na práci, technické vybavení. Je to pokojíček.

Ktorí sú niektorí z tvojich obľúbených vizuálnych umelcov, grafikov alebo kolektívov?

Užívám si tvorbu spousty lidí napříč obory, a proto bych asi ani nechtěla někoho jmenovitě vyzdvihovat. Nejvíce mě ale baví věci těch, které mám nejblíž, protože to ráda obdivuji a alespoň mě to žene k tomu, abych taky něco dělala. :–)

► Alexandru môžete sledovať na Instagrame alebo Tumblr 

_

Otázky: Krištof Budke / Zdroj: Tumblr Alexandry Šlikovej / Posledná ilustrácia: Design for brewery Rychnov nad Kněžnou: 02 Beer Zilvar (character from book Bylo nás pět by Karel Poláček) Logo and bottle design

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *