Dvadsiaty štvrtý ročník festivalu súčasnej hudby NEXT od 29. novembra do 3. decembra ponúkne vo viacerých bratislavských priestoroch výber aktuálneho diania na medzinárodnej aj domácej scéne novej inšpiratívnej hudby a zvukového umenia, premiéry aj nové spolupráce. Lákadlami sú alt-popové duo Lost Girls, britská elektronická hudobníčka Beatrice Dillon z vydavateľstva PAN, americká umelkyňa a DJ-ka Dis Fig, islandská kontrabasistka Bára Gísladóttir či kolektívny projekt 33, ktorý prepája ťažkotonážnu elektroniku s polyfóniou historickej hudby.
Otvorenie po prvýkrát v Átriu SNG
Americký skladateľ William Basinski je meno, ktoré netreba v kruhoch experimentálnej a ambientnej hudby predstavovať. Basinski experimentuje s rôznymi médiami už viac ako 30 rokov, pohráva sa pritom s konceptom času a efemérnosťou fyzického sveta. Jeho veľkolepý opus The Disintegration Loops vybral časopis Pitchfork medzi 50 najlepších albumov roku 2004. Orchestrálne prevedenie diela zaznelo v The Metropolitan Museum of Art, Queen Elizabeth Hall a inde. V átriu Slovenskej národnej galérie predstaví najnovší album On Time Out of Time. Kanadská multimediálna umelkyňa Myriam Bleau sa vracia na NEXT s novou audiovizuálnou šou Unsculpt, ktorá skúma mestské a prírodné scény vytvorené spojením ľudskej kreativity a umelej inteligencie. Podobne ako Basinski, aj Bleau sa v nej dotýka prchavého materializmu.
Program otváracieho večera v SNG uzavrú nástrojoví inovátori a nadšenci neobvyklých modifikácií DJ-ského gramofónu Graham Dunning a DJ Food v živelnom sete plnom mechanického techna.
Pestrosť ako dramaturgická konštanta
Program 24. ročníka NEXTu bude už štandardne rozmanitý. Na piatich miestach v Bratislave: A4, Slovenská národná galéria, Kunsthalle Bratislava, Kotolňa Fakulty architektúry a dizajnu STU a Nový evanjelický kostol, sa predstavia umelkyne a umelci zo sedemnástich krajín v rámci rôznych kreatívnych prístupov: od audiovizuálnej performancie, cez vokálne experimenty, improvizovanú hudbu až po širokospektrálny klubový program.
Beatrice Dillon v programe zastupuje pohľad na budúcu tvár elektronickej hudby. Dillon je všestranná londýnska hudobníčka, ktorá na koncertoch experimentuje s rytmickými štruktúrami tanečnej hudby, ale venuje sa aj tvorbe fascinujúcich multikanálových zvukových inštalácií. Svoju prácu vydala na rešpektovaných značkách ako PAN či Where To Now? Pohlcujúce koncerty Felicie Chen alias Dis Fig balansujú na tenkej hranici osobného rituálu a hlukového exorcizmu. Zároveň v sebe nesú stopu basových ruptúr typických zo spolupráce s britským post-dubovým veteránom The Bug, ktorého si môžete pamätať z NEXTu 2017.
Prienik popu a experimentu tento rok zastupujú alt-popové Lost Girls. Projekt je odbočkou od angažovanejšej tvorby nórskej umelkyne Jenny Hval v spolupráci s dlhoročným členom jej kapely Håvardom Voldenom. Rovnako ako u Lost Girls, aj tvorba skladateľky a kontrabasistky Báry Gísladóttir je založená na úvahách o ponímaní zvuku ako živej bytosti. Na NEXTe predstaví svoju sólovú polohu, vyskladanú z tiahlych kontrabasových drónov a elektroniky. Billy Bultheel je belgický skladateľ, ktorého atypický prístup ku kompozícii zahŕňa performanciu, architektúru a storytelling. Alexander Iezzi sa venuje transformácii materiálov do surrealistických zvukových scén. Ich spoločný projekt 33 vyniká hudobnými aj emočnými kontrastmi a spájaním zdanlivo nespojiteľného. Na NEXTe ich bude sprevádzať violončelista Patrick Belaga a vokalisti Ivan Cheng a Steve Katona. Ďalej sa predstaví aj americká noizerka a performerka Evicshen či elektroakustické improvizácie v podaní chorvátsko-slovinského projektu TinyMental: Inner Disposition.
Klimatická kríza cez terénne nahrávky aj staré platne
Ako prezradil umelecký riaditeľ festivalu Slávo Krekovič, v rámci objednávok nových diel v medzinárodnej spolupráci Anja Lauvdal & Manja Ristić spolu preskúmajú klimatické zmeny a environmentálne povedomie prostredníctvom zvuku a Marcin Pietruszewski sa zameriava na netradičné možnosti počítačovej zvukovej syntézy, a skladateľka Maya Shenfeld sa spojí s filmárom Pedrom Maiom, aby sa zamerali na otázky zmeny, premeny či hlbokého času so svojou podmanivou audiovizuálnou šou. Publikum sa bude môcť zapojiť aj do tvorivých workshopov pod vedením umelcov – s Michalom Mitrom si budú môcť vytvoriť vlastný syntetizátor, spolu s Grahamom Dunningom budú upravovať staré vinylové platne, aby s nimi mohli tvoriť nové rytmy.
Nové predstavenia, uvedenia diel aj workshopy na festivale NEXT pripravil A4 – priestor súčasnej kultúry ako súčasť projektu New Perspectives for Action v rámci medzinárodnej spolupráce Re-Imagine Europe, spolufinancovaného Európskou úniou a z verejných zdrojov podporeného Fondom na podporu umenia a Nadáciou mesta Bratislavy.
Novátorské prístupy ku klubovej hudbe
Festival opäť ponúkne aj nočný klubový program šitý na mieru Kotolne FAD STU. Philippe Hallais, tiež známy ako Low Jack, je producent a DJ žijúci v Paríži a narodený v Hondurase. Jeho osobitý prístup k DJingu spája dancehall, sound art a techno, výsledkom čoho sú futuristické mutácie karibského zvuku a klubovej produkcie.
Dis Fig sa okrem živého koncertu predstaví aj v DJ sete, ktorý sľubuje demoláciu konvencií v spájaní žánrov, štýlov a nálad. Program doplnia pražský producent Ladislav Zensor vystupujúci pod menom Oblaka a tiež hudobník, vizuálny umelec a aktuálne študent digitálnych umení Kodiki zo svojou víziou DJingu pre rok 2023.
Všade dobre, doma tiež
Domácu scénu už tradične zastúpia etablované projekty a spolupráce, ale aj koncertné premiéry. Jedným z tých etablovaných je projekt Miroslava Tótha & Dystopic Requiem Quartet: Nemiesta, ktorého rovnomenný album vyšiel tento rok vo vydavateľstve NEXT Festival Records. Tóth a kolektív sa v ňom venujú akustike, atmosfére aj spoločenským kontextom zvláštnych lokalít. Gitaristi Štefan Szabó a Michal Matejka budú vo svojom otvorenom improvizačnom rozhovore otvárať možnosti, obmedzenia, hranice a tmavé zákutia akustických gitár a preparácií. Skladateľka Veronika Škutová premiérovo predvedie naživo materiál z jej elektroakustického albumu NGC 1909, Michal Mitro pripravil audiovizuálne predstavenie Art of Noises, vychádzajúce z futuristického manifestu Luigiho Russola.
V rámci stratégie festivalu sprístupňovať nápadité a experimentálne hudobné podoby širšej verejnosti bude môcť publikum zažiť všetky predstavenia v posledný deň s voľným vstupom. V priestoroch Kunsthalle Bratislava vystúpi improvizačný projekt známeho britského hudobníka a publicistu Davida Toopa s českou Avslutou, aj spomínané gitarové duo Matejka/Szabó. Vizuálno-divadelný prvok vnesie svojimi každodennými objektami a pohybovými senzormi do programu švajčiarske predstavenie OSZILOT.
Večer v Novom evanjelickom kostole na Legionárskej ulici predstaví premiéru nového organového diela oceňovanej írskej hudobníčky a skladateľky Áine O’Dwyer. Jej tvorba sa zaoberá tradičnými kompozičnými technikami, ktoré zahŕňajú širšiu estetiku zvuku a jeho vzťah k prostrediu, času, publiku a štruktúre. O’Dwyerovej práca je inšpirovaná štúdiom individuálnych charakterových čŕt píšťalových organov, a v tomto prípade sa inšpiruje aj konkrétnymi skladbami, ktoré v tomto kostole zvyknú znieť. Myšlienka všeobjímajúceho hraničného priestoru ako rozšírenia nástroja je základným kameňom jej umeleckého skúmania a jadrom jej živých vystúpení. Po postavách ako Eliane Radigue a Frédéric Blondy či Charlemagne Palestine či Anna von Hausswolff pôjde o ďalšiu z velkolepých organových bodiek za festivalom.
✦ NEXT ponúkne aj zaujímavý program workshopov a umeleckých prezentácií. Viac informácií nájdete na stránke
✦ Viac info o programe a vstupenkách nájdete v podujatí na Facebooku
✦ Instagram: @festivalnext
NEXT 2023 Advanced Music Festival sa koná s podporou z verejných zdrojov z Fondu na podporu umenia (hlavný partner), Hlavného mesta SR Bratislavy, MČ Bratislava – Staré Mesto a Swiss Arts Council Pro Helvetia. Spoluorganizuje A4 – priestor súčasnej kultúry, ako súčasť projektu New Perspectives for Action v rámci medzinárodnej spolupráce Re-Imagine Europe, spolufinancovaného Európskou úniou a z verejných zdrojov
Pridaj komentár