Uplnynulý víkend (28.11.-1.12.2018) sme strávili v Bratislave na NEXTE. Už devätnásty krát festival priniesol to najatraktívnejšie z medzinárodnej ale aj domácej scény inovatívnej hudby. NEXT lákal na súčasné zvučné mená ako Caterina Barbieri, Fatima Al Qadiri či Primitive Art, ale aj legendu elektronickej hudby Petra Zinovieffa. Až na smutný pohľad poloprázdneho parketu počas piatkovej nočnej párty newyorského DJa a producenta Total Freedom môžeme povedať, že festival splnil naše očakávania.
Pôvodom kuvajtská producentka Fatima Al Qadiri predviedla novú performance Shaneera, ku ktorej vytvorilo projekciu berlínske štúdio Transforma. Na pódiu stála sama, pozornosť publika si získavala prehnane zvodnými gestami, ktoré spolu s parochňou a výrazným make-upom dotvárali jej herecký výkon. Hudobne Fatima zahrala predvídateľne, futuristické elektronické zvuky neprekvapili negatívne ani pozitívne.
Intenzívnym bol počin DATANOISE kanadskej dvojice Pierre-Luc Lecoursa a Alexis Langevin-Tétraulta. Do istej miery išlo tiež o performance. Obaja účinkujúci sa dynamicky presúvali po pódiu k jednotlivým nástrojom, výrazne gestikulovali a výrazný bol aj zvuk a vizuály. Táto silná interakcia všetkých zmyslov eskalovala až do extrémneho fyzického zážitku.
Peter Zinovieff, inovátor a spolutvorca syntetitzátorov z dielne londýnskych EMS – Electronic Music Studios, si k sebe prizval violončelistku Lucy Railton. Na prvý pohľad spojenie nevšedné a pritom príťažlivé – starší šedivý pán sedí za notebookom a vedľa neho sláčikový nástroj, ktorého história siaha až do šestnásteho storočia, drží v rukách mladá generácia. Na druhý počuv bola improvizácia tejto dvojice tiež nevšedná a atraktívna. Trhané prerývané zvuky violončela Zinovieff skúsene kombinoval melódiami z prednahratých materiálov.
Total Freedom je krstným otcom legendárneho vydavateľstva Fade to Mind (Kelela, Kingdom) a predstavil sa v rámci spolupráce s klubovou značkou Mäss. Bohužiaľ však priestor klubu Hopkirk nezaplnil, čo bolo zrejme spôsobené vstupným, ktoré museli návštevníci zaplatiť navyše k festivalovej páske.
Posledná nočná party patrila najskôr talianskej dvojici Primitive Art. Tým síce viac pristanú zadymené kluby s nízkymi stropmi, kedy sa klaustrofobické pocity dokonale zlievajú s ich industriálným zvukom, ale aj napriek tomu, že toto im tentokrát chýbalo, bol to pre nás jeden z najintenzívnejších koncertov Nextu. Charakteristické vokálne a perkusívne zvuky balansovali medzi dvoma extrémami – chladnou umelosťou a podmanivou animalitou. Zahrali staré skladby z LP Problems aj novinky z tohtoročného Crab Suite.
Po nich pódium ovládol tanzánsky objav Bamba Pana X Makaveli. Horúce beaty v kontraste s predošlým hypnotickým zážitkom Primitive Art roztancovali tých, ktorí zostali do festivalového konca.
–
Text: Denisa Funtíková / Foto: Ivan Vlnka
Pridaj komentár