Ostrý prierez toho najzaujímavejšieho, čo sa deje na medzinárodnej aj domácej scéne inovatívnej hudby. 19. ročník festivalu NEXT (28.11. – 1.12.2018) prinesie zvučné mená aj nováčikov, ktorých sa oplatí sledovať. Talianska inovátorka Caterina Barbieri, kuvajtská producentka Fatima Al Qadiri, legendy voľnej improvizácie AMM, syntetizátorový inovátor Peter Zinovieff, alebo horúci tanzánsky objav Bamba Pana x Makaveli.
Od hľadiska až po ventilačný systém, A4 – priestor súčasnej kultúry v stredu rozvibruje špeciálna imerzívna show postavená na 15.3-kanálovom zvukovom surround systéme “The Pentacle”, ktorý skonštruovali v prestížnom amsterdamskom štúdiu STEIM. Jeho limity otestujú Mexičan Hugo Esquinca, Kórejka Ji Youn Kang, v Berlíne usadená Slovenka Nina Pixel a samotný autor systému Fedde ten Berge. Štyri pohľady na fyzické sprítomňovanie zvuku!
Hugo Esquinca odhalí komplexný rezonančný potenciál A4-ky. Kolaps orientačného zmyslu zažili začiatkom roka kultovom klube Berghain aj návštevníci berlínskeho festivalu CTM.
Zvukovo intenzívne koncerty Ji Youn Kang odkazujú na bohatý rituálny aspekt kórejskej šamanskej tradície, ktorý sprítomňuje prostredníctvom akustických nástrojov (tradičných aj nových) a elektroniky vo forme gradujúcich hlukových štruktúr s citom pre detail.
Balans medzi DJ-ingom, samplovaním, slučkovaním v intenciách temných zvukových krajín predstaví Nina Pixel.
Prvý festivalový večer uzavrie Fedde ten Berge – holandský zvukový umelec nabáda publikum opustiť svoju komfortnú zónu vzdialeného pozorovateľa a prevziať zodpovednosť za zážitok z diela.
Aj projekty Ctrl Freq a DATANOISE skúmajú nové možnosti, ako publikum vtiahnuť do deja.
V mojom prípade každá viditeľná akcia spúšťa zvukovú reakciu, takže čo vidíte, to dostanete
Zvukový výskumník, pán improvizátor a hacker Kacper Ziemianin sa venuje vytváraniu interaktívnych nástrojov. Jeho svetelný sekvencer LightSeq je schopný doslova rozhýbať zvuk pomocou svetla.
Kanadské audiovizuálne duo Pierre-Luc Lecours a Alexis Langevin-Tétrault v performance DATANOISE taktiež skúma interakciu medzi gestom, svetlom a zvukom prostredníctvom vlastnoručne zostrojených nástrojov. Extrémne fyzický zážitok v duchu Emptyset, Lanark Artefax či Fis pomocou syntézy zvuku, svetelného dizajnu, videoprojekcie reaguje na všadeprítomný informačný smog.
Tanzánsky megalopolis Dar Es Salaam je už pätnásť rokov vriacim kotlom toho najzaujímavejšieho, čo sa deje na scéne východoafrickej hudby. Neodmysliteľným pilierom scény je dvojica Bamba Pana a MC Makaveli. Ultrarýchle beaty, pre európske ucho humorne znejúce perkusívne vzorce, výbušné frázovanie – jedinečná hudba štýlu singeli vychádza zo zanzibarského štýlu tarab. Jeho frenetická digitalizovaná verzia do seba vstrebáva západné štýly, ale pritom zostáva verná surovému zvuku s DIY (“do it yourself”) étosom. S určitosťou pôjde o jeden z najenergickejších setov tohtoročného NEXTu.
Klubový program doplní talianske hypnotické duo Primitive Art, domáca DJka wyme aj vychýrený newyorský eklektik, ktorý si hovorí Total Freedom. Etablovaná klubová noc Mäss tentoraz v spolupráci s NEXTom prinesie jeho unikátny mix rekontextualizovanej klubovej hudby, v ktorej sa pojmy ako underground a mainstream rozpadajú ako domček z karát.
Okrem špeciálnych projektov, veľkého množstva slovenský premiér a unikátnych audiovizuálnych koncertov NEXT prinesie aj vzdelávací program naplnený workshopmi, prednáškami a rozhovormi s žánrovými pioniermi ako je britský syntetizátorový inovátor Peter Zinovieff či trio AMM, patriace už od 60. rokov k priekopníkom voľne improvizovanej hudby.
Podrobný program festivalu a predpredaj so striktne limitovanou kapacitou nájdete na oficiálnych stránkach festivalu NEXT.
–
Zdroj text + foto: TS NEXT
Pridaj komentár