Čo priniesla posledná tohtoročná Pecha Kucha night v Bratislave?

V utorok sa konala dalšia zo série Pecha Kucha nocí v Bratislave. Tentokrát to bola už 32. edícia, na ktorej sa predstavili kultúrni organizátori s originálnym odprezentovaním svojej práce. Najviac zaujali košičania na záver večera z kina Úsmev, no o tom si prečítate už v následujúcom reporte.

Jeden z prvých prezentujúcich bol riaditeľ Múzea Betliar, Július Barczi. Mladý riaditeľ dostal múzeum v katastrofálnom stave po finančnej aj architektonickej stránke. Doslova z nuly sa mu podarilo postaviť múzeum na nohy. Spolupracuje so známymi slovenskými dizajnérmi, architektmi, ktorým sa darí kombinovať moderné s historickým. Usporiadal výstavu kráľovnej Sisi, ktorú otvoril vnuk posledného rakúskeho cisára Karola I. György Habsburg, žijúci v Maďarsku. Ako hovoril sám pán Barczi: “My nie sme múzeum, ktoré je pre vyhradených návštevnikov. Musíme sa prispôsobiť prostrediu, v ktorom sme, to znamená východnému Slovensku,” preto ich cieľovou skupinou sú najmä “tradičné” rodiny s deťmi. Múzeu sa podarilo oživiť zbierky, salóniky do takmer autentických podôb. Múzeum Betliar je dôkazom toho, že ak sa chce môžete zachrániť aj pamiatky na “ďalekom” východe.

Július Berczi, Múzeum Betliar, Foto: Dait.sk

Čierne diery. To je skupinka mladých nadšencov, ktorí radi objavujú staré, zabudnuté, často schátralé budovy na Slovensku. Všetky zmapované miesta plánujú zakresliť do mapy, ktorú chystajú už čoskoro. Tlačia si vlastné tričká s kresbami jednotlivých miest. “Prečo by ste si nekúpili tričko so svojím obľúbeným schátralým miestom?” Dokonca si môžete zakúpiť aj plagátiky, ktoré sú tlačené zabudnutou starou technikou z Číny. Čierne diery fungujú len od marca, no už majú cez 6000 priaznivcov na facebooku. Ak vás zaujímajú aj iné turistické miesta na Slovensku ako len “nudná” klasika, sledujte Čierne diery.

Jeden z najzaujímavejších ľudí, ktorí prezentovali svoj projekt bol Peter Lényi s knihou Design handbook for cultural centers. Za touto knihou, ktorá opisuje výber architektonických a dizajnérskych nápadov z nezávislých kultúrnych centier v Európe stojí Stanica Žilina-Záriečie. Stanička Petra vyslala zmapovať 30 kultúrnych centier, navštevoval tie väčšie ako je Melkweg v Amsterdame, ale aj tie menšie ako je Tabačka Kulturfabrik v Košiciach alebo plávajúca videotéka na rieke v Rige. Príručka je určená pre všetkých tých, ktorí v takýchto kultúrnych centrách pracujú, plánujú sa inšpirovať pri budovaní nového alebo len pre tých, ktorých nezávislé, kultúrne centrá zaujímajú. Kniha je dôkazom toho, že všetko sa dá ak sa chce. Postaviť kultúrne centrum z ničoho. Aj to sa dá.

Peter Lényi, Design handbook for cultural centres, Foto: Dait.sk

Slovenský hudobný blog Easterndaze, ktorý sa zaoberá elektronickou experimentálnou hudbou vo východnej Európe odprezentovala jeho zakladateľka Lucia Udvardyová. Žije v Prahe, vďaka Easterndaze vysielajú spolu s Petrom Gondom svoju vlastnú reláciu Východiska na českom Rádiu Wave. 6 mesiacov na východe Európy, cestovanie a objavovanie nových skrytých umelcov na Balkáne, v Pobaltí a v Maďarsku. To všetko ich priviedlo aj k nápadu založiť si hudobné vydavateľstvo Baba Vanga na ktorom vydávajú svoje elektronické objavy na kazetách.

Lucia Udvardyová, Easterndaze, Foto: Dait.sk

Zaujímavý projekt predstavil Jiří Honzírek z mesta Brno. Jiří organizuje v Brne turistickú atrakciu na miestnej železnicnej stanici. Nesie názov Okružní jízda. Brnianska železničná stanica je stará, skrachovaná historická budova, ktorú necháva majiteľ rozpadnúť sa a tak ju bude môcť postaviť nanovo. Proti tomu však bojuje mnoho ľudí a jendým z nich je aj Jiří Honzírek. Vytvoril atrakciu pri ktorej interaktívnou formou ukazuje záujemcom brnenskú stanicu v inom svetle. Skupinka ľudí je vedená pani sprievodkyňou, ukazuje im neodhalené skryté miesta stanice, turisti sa stanú na chvíľu robotníkmi, ktorí opravujú stanicu, dozvedajú sa nové veci o histórii stanice a zisťujú nedostatky, ktoré stanicu sprevádzajú; napr. prechod pre chodcov pred stanicou bez semafórov, ktorý je mimoriadne nebezpečný. Jiří spolupracuje aj s organizáciami ako Amnesty International a projekt Okružní jízda je súčasťou prestavení Divadla Feste, ktorého je Jiří riaditeľ.

Záver bratislavkej Pecha Kucha night patril dvom košičanom s maskami filmových hrdinov. Z malého reproduktoru púšťali hudbu z kasových filmových trhákov. Popritom rozprávali o svojej snahe oživiť košické Kino Úsmev na Kasárenskom námestí. Lukáš Berberich kedysi založil združenie Cinefil v Košiciach, kde premietal v komornej atmosfére filmy pre náročnejších divákov a stojí za programovou dramaturgiou Tabačky Kulturfabrik. Kino Úsmev je jedno z viacerých menších kín, ktoré v Košiciach sú. Všetky sú však zatvorené a chátrajú pretože nedokázali konkurovať kinám v obchodných centrách. Kino Úsmev má svojskú atmosféru, socialistickú architektúru. Dúfam, že obnova prevádzky kina bude úspešná a kinečko Úsmev bude patriť medzi tie atrakcie, ktoré musíte pri návšteve Košíc vidieť.

Autor: Verana Dobal, Foto: Dait.sk

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *