1. časť série článkov o slovenských vydavateľstvách – EXITAB
Pripravujeme sériu článkov, kde predstavíme (aspoň chceme predstaviť) slovenské alternatívne vydavateľstvá. Zatiaľ sme napísali Slnku Records, GERGAZu a Exitabu. Ako prvý label predstavíme práve Exitab, ktorý zastrešuje hudobníkov ako Pjoni, The Ills, Herzog Herzog, Stroon, Ink Midget a mnohých ďalších.

Pripravujeme sériu článkov, kde predstavíme (aspoň chceme predstaviť) slovenské alternatívne vydavateľstvá. Zatiaľ sme napísali Slnko Records, GERGAZu a Exitabu. Ako prvý label predstavíme práve Exitab, ktorý zastrešuje hudobníkov ako Pjoni, The Ills, Herzog Herzog, Stroon, Ink Midget a mnohých ďalších. Za vydavateľstvo odpovedal na otázky Filip Drábek.

Ako vzniklo vydavateľstvo Exitab?

Vzniklo v roku 2009, keď sme ešte v podobnej zostave vydávali zine EXITmusic. Po čase nám začal chýbať entuziazmus a aj materiál, a tak sme chceli stránku oživiť internetovým vydavateľstvom. Mali sme kopec známych, ktorí tvorili hudbu, a tak sme chceli dať nejaké ich veci na bezplatný download. V tom čase sme ešte asi nemysleli na to, že by sme mohli vydávať ambicióznejšie veci, to prišlo až neskôr po začiatku spolupráce s košickým kultúrnym centrom Tabačka (z ktorej medzičasom vzišlo) v roku 2010 a od prvej polovice roku 2011, keď sme si zvolili meno Exitab. Dosť sa toho zmenilo aj poslednú jeseň, keď sa pod Exitabom rozbehol sublabel Proto Sites zameraný na experimentálnejšie veci a ktorý doteraz vydal tri releasy.

Ako ste začínali, čo boli vaše prvé vydané nahrávky?

Prvý release Exitabu je EP Isobutana z leta 2009, s ktorým sme sa všetci poznali a s ktorým som ja hral v kapele The Ills. Mal plné mašiny nevydaných trackov (išlo doslova o stovky vecí), a tak vybral štyri kusy pre prvé EP. Iso bol vždy lenivý kompletovať nahrávky, mal množstvo skladieb, ale nikdy sa mu nechcelo ich dotiahnuť do nejakých ucelených vecí. To bola napríklad aj pre mňa trocha motivácia to robiť. Prvá naozaj sťahovaná vec bolo práve EP The Ills na jeseň 2009, prvý album Illsov bol aj prvým vydaným CD o rok neskôr. Doterajším zlomovým momentom je podľa mňa vydanie vinyl splitu Pjoniho s Ink Midgetom z 2011, keď sa v Exitabe začali výraznejšie realizovať Juraj Hoppan s Mišom Valachom, neskôr aj Janka Kočišová (čiže aktuálna štvorica ľudí pracujúcich na Exitabe) a odkedy máme aj stránku a prvú verziu loga od Pištu Kráľoviča (aka FVLCRVM alebo speváka z kapely Nvmeri, pozn.red). Vtedy to začalo byť naozajstné.

Bolo náročné dostať sa tam, kde ste teraz? Do pozície kvalitného hudobného vydavateľa?

To je subjektívne. Kvalitné vydavateľstvo robia najmä kvalitné nahrávky od šikovných ľudí. Keby sme vydávali odpadky, ktoré by mali dobré promo a pekný obal a podobne, to by z nás neurobilo dobrého vydavateľa.V konečnom dôsledku by som to ale zhrnul do toho, že sa podarilo skoncentrovať skupinu šikovných ľudí zo všetkých strán a vtedy to náročné nie je.

Sound Sleep - Shape

Sound Sleep – Shape

Aký je zvyčajne proces pri vydávaní CD-čka? Líši sa tento proces s každým umelcom alebo je to viac-menej vždy podobné?

Líši. Konkrétne CD-čka už nevydávame, výnimku tvoria The Ills. Momentálne sa sústredime na vinyly, kazety a tiež samozrejme digital. Čo sa týka finalizácie samotného albumu, závisí vždy od toho, ako si to predstavuje interpret a ako my, a čo od nás vyžaduje konkrétny formát. Pri vinyle je to samozrejme vždy zložitejšie, výroba je drahšia, časovo náročná, pri kazetách je to viac na kolene, dá sa spraviť len niekoľko kusov. Väčšina interpretov, ktorá u nás vydáva, s nami už nejaký čas pracuje, väčšinou sa teda po čase ozvú, že majú niečo rozrobené, potom sa dokončí mix, album sa mastruje, plánuje sa obal no a potom to ide von cez Bandcamp, prípadne cez fyzické nosiče.

Spolupracujete aj s inými vydavateľstvami?

Priamo nie, vydali sme dva vinyly – Pjoniho s Midgetom Esazlesa s Five Seconds To Leave v spolupráci s inými vydavateľstvami. Preferujeme robiť veci sami v spolupráci s interpretmi. Nepriamo toho je viac, napríklad Jonáš Gruska z LOM-u nám často mastruje veci, dobre sa nám aktuálne pracuje aj s ľuďmi z okolia maďarského labelu Farbwechsel a londýnskeho Lobster Theremin. Je fajn, že existujú slovenské labele ako LOM, Soun alebo Deadred, a že sa ľudia na Slovensku stále púšťajú do takýchto vecí.

Viete prezradiť nejakú novú chystanú vec?

Aktuálne sa venujeme najmä práci na poslednom albume, vinylovom splite Imreho Kissa s Casi Cada Miunuto, ktorého náklad sa rozchytal, a tak plánujeme jeho dotlač. Na nových veciach pracuje napríklad Dead Janitor, tiež jeho alter ego Sound Sleep, ďalej Pjoni, Stroon a debutovať pod Exitabom bude producent Tatratank.

Je na Slovensku veľa mladých začínajúcich umelcov, ktorí robia kvalitnú hudbu? Akí sú to?

Samozrejme, že sú. Aj keď nie všetci sú začínajúci, nie všetci mladí, hehe. Vzniká tu viac hudby ako kedykoľvek predtým, čo automaticky neznamená kvalitnú hudbu, ale z toho množstva sa musí vyrojiť niečo, čo vytŕča nad priemerom. Pre mňa asi najlepším slovenským albumom minulého roka je Altered States of Mind od Illl, zo zaujímavých vecí, ktoré v poslednom období vznikli a na ktorých sa zhodneme aj viacerí v labeli, sa oplatí spomenúť БРАДА alebo OMM. Bolo by ideálne, keby aj Exitab bol dôkazom toho, koľko zaujímavých vecí sa tu rodí.

 

Otázky: Krištof Budke
Exitab nájdete na http://exitab.exitmusic.org/

This article has 5 comments

  1. Pingback: 2. časť série článkov o slovenských vydavateľstvách – GERGAZ | Swine Daily

  2. Pingback: Mix, ktorý mapuje 6 rokov vydavateľstva Exitab - Swine Daily

  3. Pingback: Radio_Head Awards ovládla kapela Fallgrapp (report) - Swine Daily

  4. Pingback: Tatratank vydal na Exitabe debutové EP (recenzia+rozhovor) - Swine Daily

  5. Pingback: Stroon vydal na Exitabe nové gitarové EP Chosen Months - Swine DailySwine Daily

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *