Rozhovor s Pjonim o hudobnej dramaturgii na festivale PAF Olomouc

Prehliadka animovaného filmu PAF Olomouc je v plnom prúde. Po včerajšom zahájení a intenzívnom A/V vystúpení nórskeho umelca TCF vám prinášame rozhovor s Jonatánom Pastričákom (PJONI/Isamazing), ktorý mal na starosti hudobný program na tohtoročnom PAFe. Spolu s Ink Midgetom sú už dlhšiu dobu rezidentní DJ-i tohto festivalu, ktorý sa venuje animovaným filmom, výtvarnému umeniu, novým médiám či kvalitným hudobným vystúpeniam. Tento rok Olomouc navštívia skutočne svetoví elektronickí producenti ako bristolský Vessel, američan Lotic, sídliaci momentálne v Berlíne, TCF z Osla či Blue Daisy z Veľkej Británie.

pjoni&ink midget2

Ink Midget a Pjoni

Ako si sa dostal k spolupráci pre PAF Olomouc a neskôr k tohtoročnej hudobnej dramaturgii?

Na PAFe, už dlhoročne hrávame ako rezidentní DJ-i spolu s Ink Midgetom. Už ani neviem ako k tomu došlo, ale asi tak, že nás oslovil Martin Mazanec (programový riaditeľ festivalu). A bol to takisto on, kto ma oslovil na spoluprácu pri kurátorovaní tohtoročnej hudobnej dramaturgie.


Keď si začal pracovať na výbere hudobných interpretov, podľa akého kľúča si sa riadil? Aký hudobný celok si chcel “vytvoriť”? Mne osobne napríklad line-up pripomína miestami Lunchmeat festival.

Boli to veci, ktoré máme spolu s Martinom Mazancom radi a príjdu nám neošúchané a svojské, zároveň sa hodia na festival ako je PAF, čiže nie sú vyslovene len klubové. Sú to pre nás jedny z najlepších mien na súčasnej elektronickej scéne, samozrejme pracovali sme aj na zopár iných menách, ale nie všetko vyjde na prvý krát. Lunchmeat nam tento rok ukradol Vessela, to sa bohužiaľ občas stáva, pôvodne mal byť aj on Česko-Slovenská premiéra. Lunchmeat mám rád a je super, že taký festival v našom okolí existuje, ale myslím, že mená, ktoré sa nám s Martinom podarilo dať dokopy, sa mierne vymykajú dramaturgii Lunchmeatu.

V českej premiére vystúpia svetový umelci ako TCF (NO), Blue Daisy (GB) alebo Lotic (US).  Ako sa ti podarilo do Olomouca dostať týchto hudobníkov/producentov? Bol to problém, mali nejaké špeciálne požiadavky?

O praktických detailoch by vedel lepšie rozprávať Martin, no je to vždy otázka toho, či majú umelci čas a či si ich môžeme dovoliť. Myslím, že žiadne úchylné požiadavky neboli.




Chystajú sa k hudobným shows aj nejaké vizuálne projekcie, VJing?

Každý z umelcov, okrem Blue Daisyho vystúpi spolu s vizuálnym doprovodom, Vessel bude už tradične vystupovať so svojim dvorným vizuálnym umelcom Pedrom Maiom z Portugalska, Lotic chystá novú spoluprácu s Michalom Pustejovským a TCF privezie svoju vlastnú A/V show, keďže sám sa označuje skôr za vizuálneho umelca ako hudobníka.

Povedz nám viac o tvojom AV projekte PLAIN s Jánom Šickom. Ako to celé vzniklo a na čo sa môžeme tešiť?

Náš nový projekt Plain, ktorý sme dali dokopy s vizuálnym umelcom Janom Šickom, je priestorová performance, v ktorej sa snažíme zaujať periférne vnímanie diváka a vytvoriť fiktívny audiovizuálny priestor, ktorý môže divák sledovať z každého uhlu trochu inak. Hudobne sa snažím experimentovať s hranicou akustického a elektronického, pričom využívam samplovanie a vzápätí modulované akustické zvuky a staviam ich do kontrastu so zvukmi vytvorenými tzv. physical modelingom, čo je špecifický druh syntézy na simulovanie akustických textúr.

Viac o PAFe sa dozviete na oficiálnej stránke alebo v našom článku o hudobnom programe.

Otázky: Krištof Budke

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *