Známe pražské ateliéry a výstavné priestory Karlin Studios v srdci Karlína končia

Karlin Studios, bývalá továrenská hala ČKD v pražkom Karlíne, zahrňuje dokopy až 500 m² vystavených priestorov. Na starosti ich má tým FUTURY (súkromnej neziskovej organizácii pre súčasné umenie) a nájdete tu 17 ateliérov, ktoré si môžu prenajať domáci, ale aj zahraničí umelci najmenej po dobu jedného roku. Pred nedávnom tu vystavoval aj slovenský umelec Martin Lukáč (výstava “Shooting with M.J”), s ktorým sme urobili rozsiahly rozhovor. Nachádza sa tu aj nezávislá Galéria KIV.

Processed with VSCO with hb2 preset

Po desiatich rokoch sa z lukratívneho miesta v srdci Karlínu musí odsťahovať Karlin Studios preč. Majiteľ objektu tu totiž chce začať stavať. KS preto usilovne hľadá nové priestory, kde by sa mohlo usadiť. Búranie ešte nezačalo a občianske združenie má teda čas do konca aprílu tohto roku, kedy sa bude musieť vysťahovať. V hre bolo viacero podobných priestorov, no momentálne to vyzerá, že Karlin Studios sa presťahujú do haly číslo 40 v Holešovickej tržnici, ktorá je bývalou trojposchodovou predajňou nábytku z 90. rokov.

Processed with VSCO with hb2 preset

Processed with VSCO with hb2 preset

Celé občianske združenie zastrešujúce galérie a ateliéry založil v roku 2005 taliansky architekt a mecenáš umenia dlhodobo žijúci v Česku, Alberto Di Stefano v spolupráci s umelcom Jiřím Davidem. Pôvodnou víziou, bolo „oživiť post industriálne priestory výstavnými projektmi a umožniť umelcom finančne dosažiteľný priestor k ich práci“, hovorí pre Swine Daily Michal Novotný z Karlin Studios. Viac o celej problematike tohto dôležitého priestoru pre súčasné umenie sa dozviete z nášho rozhovoru nižšie.

Petr Philippov – NÁHODNÍ CHODCI POMÁHAJÍ, AUTA PŘEKÁŽ

Náhľad do ateliéru Romany Drdovej a Jej výstavy “Intuitive Gradient”

Ako hodnotíte doterajšiu históriu 10 rokov? Ste spokojní s výstavami, umelcami, ktorí si prenajímajú ateliéry a celkovou návštevnosťou?

Myslíme si, že za deset let činnosti si Karlin Studios vybudoval důležitou pozici na umělecké scéně. Méně je to tomu již na scéně kulturní, kde se bohužel stále setkáváme s nezájmem médií referovat o současném umění, které je na pokraji zájmu. Podobně jsme od začátku naráželi na nezájem a neochotu podpořit, i když jen například propagací naší činnosti, ze strany městské části Praha 8. Často k nám přicházejí lidé, kteří říkají, že v Karlíně, ze kterého se za posledních 5 let stala živá rezidenční čtvrt, bydlí léta a nikdy o nás neslyšeli. Bohužel z grantové podpory, která je navíc přísně určena jen na přímé náklady, nejsme schopni zajistit větší prezentaci například prostřednictvím plakátů nebo jiné reklamy. V určitém smyslu nám také trochu uškodila mediální pozornost okolo Trafačky, právě tím, že jsme vnímáni jako druhá další instituce stejného typu a problémů o které už tedy pro určité opakování není tolik zajímavé referovat, a to paradoxně přestože jsme tu byli dříve, jsme větší a troufám si tvrdit, i s dramaturgicky propracovanějším programem. Tím by však rozhodně nechci Trafačku nijak shazovat, jsme na jedné lodi, spíše komentuji určité zjednodušující vnímání reality.

Prečo ste boli nútení hľadať si nové priestory? Viete už, kde sa presťahujete alebo rokujete ešte s viacerými miestami?

Prostor máme od počátku pronajatý s tím, že jednou pronájem skončí a developer, který Karlin Studios vlastní, jej finančně zhodnotí.  Vše se samozřejmě trochu zpozdilo s ekonomickou krizí, která jak vidíte, vlastně mohla být i k něčemu dobrá, v tom, že nám umožnila zhruba dalších pět let činnosti v gentrifikované lokalitě, kde se stal prostor pro nekomerční aktivity finančně zcela nedostupný. Nyní však celý projekt koupila jiná velká společnost pro kterou není problémem investice i v době, kdy stavební sektor teprve startuje. Přestože bourání pravděpodobně ještě nějakou dobu nezačne, musíme se ke konci dubna 2016 vystěhovat.

Jednali jsme o několika podobných prostorech od soukromých i státních majitelů, mimo jiné i například o Žižkovském nákladovém nádraží nebo prostorách bývalé tiskárny nedaleko Národní třídy, jako nejvhodnější nám nicméně nakonec přišla hala číslo 40 v Holešovické tržnici, která je bývalou třípatrovou prodejnou nábytku postavenou někdy na začátku 90. let. Momentálně ještě čekáme na rozhodnutí rady hlavního města Prahy, ale zatím to vypadá, že bychom měli prostor, prozatím na dobu 5 let, za, pro nás akceptovatelných finančních podmínek, dostat.

Priestormi Karlin Studios a prebiehajúcimi výstavami nás sprevádzal Martin Lukáč

Myslíte si, že sa vaša úloha, spravovať ateliéry umelcov a poskytovať priestor pre výstavy výrazne zmení s presťahovaním?

Alespoň zpočátku, než bude dokončena oprava střechy a zprovozněno nějvyšší patro, budeme muset počet ateliérů oproti současnému stavu omezit. Nicméně měly by být a to hlavně pro malíře, kteří potřebují denní světlo, kvalitnější, v zimě teplejší a lokalita Prahy 7 je dnes již také v určitém ohledu atraktivnější, právě proto, že zde kvůli dostupnějšímu nájmu žije mnoho mladých lidí a velká část pražské umělecké scény. Výstavní prostor se poté změní ještě radikálněji, neb se tentokrát nebude jednat o prostor post-industriální, ale spíše jaksi post-korporátní, tedy prostory, které nesloužily k výrobě, ale pro sektor služeb. Na podlaze jsou tak například barevné dlaždice, strop je specificky vyložen polystyrénovými obklady, všude je přítomná vzduchotechnika atd. Nejedná se tedy opět vůbec o typický muzeální, čistý bílý prostor, ale o architekturu, která je stále přítomná. Což si myslím, že ale vůbec není na škodu a naopak je zajímavé s tím experimentovat.  Právě i vzhledem k tomu, že tak jako využívání opuštěných industriálních prostorů kulturním sektorem zároveň označovalo určitý strukturální přechod v ekonomice k sektoru služeb, nyní se budeme opět více a více setkávat s opuštěnými prostory právě tohoto terciárního sektoru, který sám prochází další transformací. Tak jako je dnes například zcela nemožné provozovat prodejnu nábytku v patrovém domě a budova tohoto typu je tak naprosto nevyužitelná. Formální estetika těchto semi-veřejných prostorů jako jsou kanceláře nebo obchody s jejich určitou sterilizací je poté i pro umělce zajímavá.

Processed with VSCO with hb2 preset

Chystáte ešte nejaké ďalšie novinky a zmeny?

V novém prostoru bychom se zpočátku rádi soustředili hlavně na samostatné výstavy a to převážně umělců nad 35 let.  Domníváme se totiž, že právě tito starší umělci, kteří jsou bohužel stále ignorováni velkými státními institucemi, a jsou tak nuceni do nekonečna vystavovat v alternativních prostorech s nejmladší generací umělců, by si zasloužili šanci k poněkud větší prezentaci. Jelikož i nový prostor by měl být co do velikosti poměrně štědrý – okolo 250 m2 – a společně s finanční podporou, kterou jsme schopni umělcům na produkci výstavy poskytnout, by mohl ve výsledku znamenat možnot realizovat větší projekty či první přehledové výstavy generace umělců, která nastoupila na scénu po roce 2000, a která z velké míry vytvářela program prvních let Karlin Studios. Jedná se tak zároveň i o určitý návrat zpět avšak v novém.

Text a foto: Krištof Budke

Oficiálna webstránka Karlin Studios, Facebook

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *