Pražská divadelní scéna Studio Hrdinů před sklonkem posledního léta přidala do svého repertoáru taneční představení Fatamorgana polského choreografa Pawła Sakowicze, ke kterému složila hudbu mladá talentovaná skladatelka z Litvy – Agnè Matulevičiūtè. Nyní pod svým hudebním aliasem Agnès M vydala hudbu k představení jako digitální soundtrack FATAMORGANA.

Foto: Michal Ureš

Stejně jako pro Studio Hrdinů, i pro Agnès je důležitý mezioborový přesah. Polem její působnosti jsou mediální a interdisciplinární umělecké kontexty, hudební performance, experimenty založené na zvukovém vyjádření. Ne jinak je tomu v případě alba FATAMORGANA, které osciluje od klasické hudby probarvené operními vokály k tepající elektronice a hypnotickému technu. „Nechala jsem se inspirovat samotným konceptem Fatamorgany – přeludem, který vidíš někde hodně daleko, v krajině, která celá trošku vibruje. Tento třes je to, co jsme s Pawlem analyzovali a přenesli na pohyb a zvuk v rámci celého představení,” prozrazuje Agnès M a vysvětluje, jak se zvukem dál v rámci tohoto konceptu pracovala.

Kompozice, vokály, produkce: Agnès M
Hostující vokál: Ewa Demarczyk (Eva)
Mix & Mastering: Ignas Juzokas
Grafický design: Aurelija Slapšytė
Cover foto: Michal Ureš
Typografie: Jan Bouček

Album bylo vydáno ve vlastním nákladu
© Agnė Matulevičiūtė
délka: 38 minut

Podle jejích slov prozkoumávala princip chvění v hudbě a zvuku a zjistila, že k tomu lze přistoupit z mnoha směrů. Využila především kolekci svých 80-tkových synťáků, které tvoří většinu zvuků pro soundtrack Fatamorgany, jejichž parametry dovolují otřást a rozvibrovat zvukové křivky (pro synth geeky – využila něco podobného jako LFO filtry). „V klasické hudbě je pro tento princip vlastně používán výraz tremolo, kdy zpěváci nebo hudebníci rozvibrují svůj hlas či nástroj. Tremolo jsem vlastně využila například pro zvuk houslí, nebo jsem manuálně vysamplovala pár nahrávek ‚vintage‘ operních pěvců, ve kterých se tremolu učili a analyzovali různé druhy tremola.”

Agnès M s choreografem a tanečníkem Pawłem Sakowiczem během práce na Fatamorganě vytvořili velmi dobrý tvůrčí tandem. „Pracovat s Pawłem bylo jako sen. Myslím že vnímáme, či slyšíme svět velmi podobně. Našli jsme jeden druhého skrze umění, co děláme. Naše spolupráce byla opravdu velmi silným zážitkem. Všichni herci, tanečníci a celá parta Studia Hrdinů byla moc fajn a do představení přinesli to nejlepší. Jsem velmi šťastná za to, že jsem mohla potkat všechny tyto umělce. Vytvořili nádhernou krajinu, kterou mohla moje hudba obklopit.”

Pondělí 8.4. 20:00Koupit vstupenky no language barrier // 10. REPRÍZA // uváděno v rámci festivalu Česká taneční platforma 2024 // VYPRODÁNO / Středa 10. 4. 20:00Koupit vstupenky no language barrier

Zdroj: TS poskytla Swine Daily PR manažérka Anna Ribanská

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *