Bratislavský producent, DJ a dizajnér Hey Emil alebo len Emil z dua Emonoizboyz vydal na českom vydavateľstve KREATON-u (Radio Wave) Post-label svoj čisto sólový beatový počin Autoreverz na analógovej kazete. Táto nahrávka malá rozmery, avšak až s 25 beatmi, si podľa nás zaslúži oveľa väčšiu pozornosť, ako sa jej dostáva. Emil tu vytvoril ucelený inštrumentálny hip-hopový album, ktorý nie je na Slovensku štandardom a hanbiť by sa nemusel ani v zahraničí.

emilee_03

Emil má za sebou aj kvalitnú producentskú spoluprácu s Beyuzom Daily Habits, kde si beaty rozdelili pol na pol. Okrem širokého žánrového spektra beatov a trackov, ktoré môžete nájsť na bohatom SoundCloud účte, úzko spolupracuje aj s raperom Prezidentom Lourajderom. Prečítajte si náš rozhovor s Emilom a dozviete sa viac o jeho tvorbe, hudobných vzorov aj dizajnérskej práci.

[soundcloud url=“https://api.soundcloud.com/tracks/246190435″ params=“auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true“ width=“100%“ height=“600″ iframe=“true“ /]

Aké sú tvoje producentské začiatky, kedy si začal tvoriť beaty? Hral si aj na nejaký hudobný nástroj?

Začiatky mojich beatov sú určite podmienené a spojené s DJ-ingom. Pamätám si jeden obraz z detstva: pozerám tekvičkových bratov a prstami šmýkam po rôznych materiáloch navôkol do rozprávkových hudieb. Myslím, že tam vznikol môj záujem o scratch.

V popise na Urbanmarkete sa o tebe písalo, že si DJ, producent, dizajnér aj street-artový umelec. Čomu všetkému sa dnes venuješ a ako by si popísal tieto tvoje aktivity? Čo je pre teba najdôležitejšie?

Ach jaj, to kto napísal, že street-artový umelec? To mám za to, že mi dovolili pár krát pomaľovať veľké steny. Dizajnu sa venujem aj po škole, najskôr som bol na stáži v berlínskom štúdiu Jerszyho Seymoura a momentálne pôsobím v projekte craftingplastics.com. Dôležité sú pre mňa naozaj všetky tieto súčiastky, inak by som nebol kompletný.

Ak môžeš povedať, čím si zarábaš na živobytie? Berieš hudbu iba ako časť tvojho voľného času?

Momentálne mi veľmi pomáhajú koncerty s Lourajderom, Emonoizboyz DJ sety a sem-tam nejaká grafická úloha. Ako som spomenul vyššie, hudba má svoje pevné a podstatné miesto v mojom programe.

Aké máš plány a ciele v tvojej hudobnej dráhe, čo chceš možno dotiahnuť? S kým by si rád spolupracoval zo súčasnej (svetovej, aj SK) scény?

Ťažko sa vyjadruje k takýmto otázkam, mám veľa nápadov a šuflíkových konceptov. Musí sa stať to, že zrazu si na niečo z toho spomeniem v momente, kedy na to budem mať aj reálne čas. Dobá vyhýbavá odpoveď, nie? Spolupracujem s Lourajderom a spolupracovať s ním budem aj naďalej. Teším sa na čas, keď budeme šedivý & plešatí, ale stále budeme robiť hip-hop.

Poďme k tvojej najnovšej nahrávke – kazetovému releasu Autoreverz. Ako si pristupoval k výberu samplov na beaty? Mal si nejaký konkrétny rok, odkiaľ si vyberal nahrávky alebo čo všetko bolo pre teba dôležité pri tvorivom procese?

Žiaden ucelený koncept pri výbere beatov ani samplov za tým nebol. Je to selekcia beatov v rozmedzí rokov približne 2013 – 2015. Väčšina tých beatov nebola doposiaľ nikde použitá, preto mi prišlo logické ich zverejniť touto cestou. Už si nepamätám, či nápad dať to na kazetu bol môj, alebo prišiel od Mary C. Každopádne som veľmi rád za tento výber média. Je to taká tučnejšia vizitka.

Ako dlho si tvoril nahrávku, bol to komplikovaný proces?

Nič zdĺhavé ani komplikované, ako všetko, čo sa snažím robiť; či sú to beaty, alebo dizajn a grafické veci.

Povedz nám niečo k spolupráci s Kreatonom a s Mary C z Rádia Wave? Ako prebiehala spolupráca až po vydanie nahrávky na ich Post Labeli? Boli aj nejaké problémy?

S Mary som sa spoznal na Hip-Hop Kempe, kde robila rozhovor s Prezidentom Lourajderom. No a keďže na Hip-Hop kempe sa hrá len hip-hop, treba si dávať aj prestávky. Tak nás Mary aj s Bonusom vzali autom na výlet do neďalekej obce pozrieť si miestny zámok. Nápad vydať tape na Kreatone vznikol tuším tam.

Chystáš sa album propagovať aj živými koncertmi?

Skôr nie ako áno, ale samozrejme, že bookingy neodmietam.

Je to tvoj prvý čisto beatový release, môžeme sa tešiť aj na nejaké ďalšie podobné projekty?

Nie je pravda. V roku 2012 som s Beyuzom spravil limitovaný CD release s názvom Daily Habits, kde sme si beaty podelili na polovicu. Stále sa dá vypočuť na Bandcampe Ajlavmjuzik.

Máš nejaké priame hudobné vplyvy na tvoju tvorbu? Ovplyvňujú ťa napríklad beatový majstri ako Q-Tip, J Dilla, Madlib? Hľadáš inšpiráciu napríklad aj vo filmoch?

Myslím, že hlavne vďaka Dillovi som si kúpil MPC. Okrem týchto beatových klasikov ma ale ovplyvňujú aj iné žánre. Milujem oldschoolový rave a jungle. Už pár rokov ma veľmi baví juke aj footwork. Považujem za veľmi dôležité mať prehľad aj v iných smeroch, čerpať z nich a v mene progresu tieto žánre navzájom mutovať.

Ako hodnotíš súčasnú hip-hopovú scénu na Slovensku? Aké vplyvy sú momentálne populárne a ktorých interpretov ceníš najviac?

Priznám sa, že to veľmi nesledujem. Veľa vecí mi sem-tam pustí Lourajder, ale väčšinou na ne zabudnem, ono sa mi to nejak všetko zlieva dokopy.

Čo si myslíš, že chýba na slovenskej hip-hopovej scéne?

Chýbajú mi projekty s konceptom, ako napríklad Návraty od Tona S. a Beyuza. Chýba mi nasledovanie kvalitnej slovenskej hudby, zase sme pri vzdelávaní sa? Sám by som sa mal viac učiť. CHÝBA MI VIAC TRACKOV OD PREZIDENTA LOURAJDERA. CHCEM ABY BOL MEGA SLÁVNY A BOHATÝ. ZASLÚŽI SI TO. (poslednú vetu mi sem dopísal hádaj kto)

Sledujte Hey Emila na jeho Facebooku a SoundCloude.

Otázky: Krištof Budke

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *