Pestrofarebný obraz Prvý máj od Ľudovíta Fullu, ikonická Matka od Galandu, čiernobiela fotografia Dedečkovej Viacúčelovej športovej haly v Ostrave-Vítkoviciach, surrealistická koláž Pingpongový monument či anti-obraz Demokratický Socializmus od Júliusa Kollera. Fotografie z bežného života, obrazy viacerých umeleckých techník s tematikou prírody, fabriky a priemysel, kríže a cintoríny, roľníčky, mesto… Andrej Dúbravský a Ladislav Mednyánzsky, bok po boku na jednej dvoj-stránke. Aké umenie by ste vybrali vy, keby ste zostavovali reprezentačnú vizuálnu zbierku o Slovensku? Jednoznačne by sme však siahli do archívov Slovenskej národnej galérie.

Slovensko v dielach Slovenskej národnej galérie je názov novej obsiahlej knižnej publikácie zo série našej najväčšej umeleckej inštitúcie. Dielo pripravila riaditeľka SNG Alexandra Kusá s Alexandrou Homoľovou. Na celkovej príprave sa podieľala aj grafická dizajnérka Pavlína Morháčová (okrem SNG spolupracuje napríklad s vydavateľstvom Absynt) a minister Ivan Korčok.

Kniha je dostupná na zakúpenie na e-shope SNG a v kníhkupectve Ex Libris v SNG

Dielo je uchopené pomerne netradične. Nejde o štandardnú publikáciu, kde je text hlavnou výplňou. Ide v prvom rade o vizuálnu knihu, ktorá sa skladá takmer čisto z obrazového materiálu. Nejde ani o typickú knihu galérie či múzea. Inšpirácia na toto dielo prišla od Ivana Korčoka, ministra zahraničných vecí, ktorý chcel v diplomacii docieliť intenzívnejšiu prezentáciu slovenského umenia. V prvých vetách knihy sa píše: “[I. Korčok] hovorí, že niet lepšieho spôsobu ako zanechať hlbokú a zapamätateľnú stopu vo svete, ako je práve cez tvorbu našich umelcov.” Takto SNG vyberala diela slovenských umelcov a umelkýň, ktoré vystihujú a reprezentujú Slovákov, slovenskú krajinu a celkovú identitu národa.

Táto kniha má potenciál stať sa nadčasovým reprezentatívnym dielom, ktoré môžeme prezentovať novým generáciám či ľuďom zo zahraničia. Keďže však nejde o geografickú ani historickú knihu, ide o subjektívny kurátorský výber Slovenskej národnej galérie a diel, ktoré ponúka zbierka tejto inštitúcie.

Kniha sa delí na poeticky nazvané kapitoly ako napríklad “lúka je naše more”, “vyslyš naše modlitby!”, “ticho vo výšinách”, “totemy Slovenska”, “taký všedný deň” či “muzika, hraj!”. V knihe nájdeme niektorých z najvýznamnejších slovenských maliarov či umelcov (Fulla, Laluha, Koller, Galanda) a zároveň ide o zbierku umeleckých diel, ktoré sú našou kultúrnou pamäťou a vytvárajú obraz o našej krajine.

Ide o úctyhodnú iniciatívu, ktorá pomôže Slovensko reprezentovať v zahraničnom kontexte. Z pohľadu slovenského návštevníka galérie, či priaznivca umenia, by som ocenil mierne hlbší a rozmanitejší textový obsah. Minimálne pri významnejších umeleckých dielach z knihy, rozsiahlejšie informácie ako je len autor a názov diela, by určite len mohli pomôcť a pridať väčšiu celkovú hodnotu tejto knihe.

S dielami sa však predsa len dá pracovať ďalej, a to cez web SNG a skvelo spracovaný a moderný Web Umenia, kde sú zdigitalizované diela zbierok SNG.

Text: Krištof Budke / Úvodný cover: Babka nesúca kapce od Martina Martinčeka a Vianočný koník od Vladimíra Kompánka