Sviatok práce Cvernovka oslávila už tradičným dňom otvorených dverí. Počas celého piatku mali návštevníci už po piatykrát možnosť navštíviť priestory bývalej fabriky, kde momentálne funguje množstvo ateliérov dizajnérov, architektov či iných umelcov. Hlavným dôvodom našej návštevy však boli večerné koncerty elektronickej hudby, ktoré organizoval Ateliér Duše v spolupráci s labelom Proto Sites, platformou Counterpoint a Night Shift. Prečítajte si našu reportáž a rozhovor s Casi Cada Minuto.
Okrem týchto umeleckých a kreatívnych zoskupení tu môžeme nájsť aj veľký open-space office priestor, kde pracujú jednotliví freelanceri alebo start-upisti. Hocikto sem môže prísť a, za určitý poplatok, využívať neformálne a veľmi príjemné pracovné prostredie Cvernovky.
Highlightom celého dňa otvorených dverí bol krst rozsiahlej, časozbernej knihy Cvernovka od Ateliéru Bavlna. Ide o publikáciu, ktorá mapuje históriu aj súčasné využitie tejto historickej budovy, ktorá prežila už obe svetové vojny.
„Cvernovka, alebo aj bývalé závody MDŽ, v minulosti patrila medzi najväčšie továrne svojho druhu v Európe. V rokoch 1903 – 2003 sa tu spracuvávala bavlna a už spracovaná sa vyvážala do celého sveta. V súčastnosti je jednou z posledných pozostatkov industriálnej minulosti Bratislavy a miesto pre svoje ateliéry si v nej našlo množstvo výtvarníkov, dizajnérov, architektov, fotografov či módnych tvorcov,“ uvádza oficiálna stránka Cvernovky.
Večer v znamení Proto Sites a Counterpoint
Keď sa väčšina návštevníkov pootvorených priestorov Cvernovky začala vytrácať, prevahu hipsterov vystriedali fanúšikovia alternatívnejšej elektronickej hudby. Tí tu neboli kvôli dňu otvorených dverí, ale kvôli večerným hudobným vystúpeniam.
Celý koncertný program bol rozdelený na dve časti. Prvá prebiehala v Cvernovke, konkrétne v historickom, ale zútulnenom priestore Ateliéru Duše. Túto časť večera mal na starosti sublabel Exitabu – Proto Sites, ktorý tu predstavil svojich producentov: Foundling-a, Casi Cada Minuto a Imreho Kissa. Namiesto experimentálneho dua Amen Tma (LOM Label), ktoré tu malo zahrať aj s live VJ-ingom Zdena Hlinku a nemohlo sa dostaviť, zahral akčný brniansky Hrtl, z labelu Bűkko Tapes. Keď skončil Imreho temný, ale energický a výživný set, celá párty sa pomaly začala presúvať do Fugy na námestí SNP. Túto časť večera organizovali Kabal a Achab z Counterpointu. Hlavným headlinerom bol newyorkský producent so záhadným menom Patricia, ktorý ponúkol skoro dvojhodinový set naplnený temným housom.
Foundling
Foundling je projekt producenta a vizuálneho umelca Jonathana Foxa, ktorý pochádza z britského Sheffieldu. Na Slovensku ho môžeme poznať práve vďaka Proto Sites a nahrávke Wake Up in Bits, ktorá bola len druhým EPečkom na tomto labeli po EP Northward od Petra Kudličku alias EGA. Foundling postupne sa zväčšujúcej skupinke poslucháčov priniesol jemné ambientné drone plochy. Čo robí Foundlingovu hudbu skutočne zaujímavou je aj saxofón, ktorý je napojený na rôzne efekty a vytvára tak zaujímavú a špecifickú elektro-akustickú stránku Foundlingových skladieb.
Casi Cada Minuto
Casi Cada Minuto, alebo v preklade zo španielčiny “takmer každú minútu”, je hudobný pseudonym producenta Slava Hermana, ktorý pochádza z Košíc. V jeho tvorbe môžeme nájsť unikátne spojenie príjemných ambientných plôch s minimalistickou drone elektronikou s vplyvmi shoegazu. S Casi Cada Minuto sme urobili aj krátky rozhovor. Jeho hudbu si môžete vypočuť tu.
Ako sa ti hralo v Cvernovke a v unikátnych priestoroch Ateliéru Duše? Bolo to iné ako vystupovanie v “klasických” kluboch?
Cvernovka má fantastickú a uvoľnenú atmosféru a v priestoroch Ateliéru Duše sa mi hralo skutočne skvele – prišla slušná návšteva a z ľudí som cítil len pozitívnu energiu. Tento priestor by si isto zaslúžil väčší počet takýchto hudobných akcií v budúcnosti.
Tvoj umelecký pseudonym znamená v španielčine “takmer každú minútu”. Aký je príbeh za týmto menom?
Niekoľko rokov som sa učil španielčinu a pamätám si, ako som raz sedel na hodine, listoval si učebnicu a naďabil práve na túto frázu. Hneď ma na nej upútala jej nejednoznačnosť a viacvýznamovosť, a z nejakého dôvodu som si ju uložil do pamäte a neskôr si na ňu spomenul, keď som sa začal venovať hudbe.
Ako si sa vlastne dostal k produkovaniu hudby? Už od začiatku to boli podobné ambientné zvukové plochy a snová hudba, ktorá môže pripomínať napríklad aj prvky shoegazu, ako teraz?
Vždy ma to ťahalo k hudbe a často som v nej nachádzal únik z reality. Počúvaním hudby som strávil väčšinu svojho dospievania, pričom vždy ma to ťahalo k nostalgickým a zasneným projektom. Dlho som uvažoval nad tým, že by som aj sám chcel hudbu tvoriť, keďže jej vo mne bolo vždy veľa. No a keď som si po čase našetril na prvé mašinky, začal som experimentovať s tým, čo všetko z nich dokážem dostať a nejako prirodzene mi z toho začali liezť samé nostalgické melódie a plochy. V poslednej dobe sa nebránim ani beatom, ale snažím sa ich dávkovať striedmo a takým spôsobom, aby len dotvárali charakter hudby a nevystupovali príliš do popredia.
Na sublabeli Exitabu – Proto Sites ti vyšiel výborný split s maďarským Imre Kissom. Povedz čosi viac o nápade na tento spoločný projekt, koho bola hlavná iniciatíva?
Iniciatíva vzišla od Jurisa z Exitabu/Proto Sites, ktorý medzi Imreho a mojou hudbou videl určité paralely. A keďže k Imreho hudbe chovám veľký rešpekt a jeho tvorba mi príde úplne skvelá, tomuto nápadu som sa veľmi potešil. Potom sme sa raz všetci traja stretli pri pive, dohodli ďalší postup, a následne sa dali veci do pohybu.
Koho okrem spomínaného Imre Kissa z elektronickej scény na Slovensku alebo v strednej Európe uznávaš? Sleduješ aj nejaké zahraničné vydavateľstvá?
Mojimi obľúbenými vydavateľstvami sú napr. Students of Decay, Reverb Worship, Software a Raster Noton. Čo sa týka lokálnej scény, máme tu skutočne veľa talentovaných elektronických hudobníkov, pričom asi najviac mi imponujú napr. Phragments, Bios, EGA alebo Sky To Speak.
Čo máš momentálne rozrobené? Môžeme sa v blízkej dobe tešiť na nejakú novú nahrávku?
Momentálne mi najviac času zaberá rodina, takže na hudbu až tak veľa času neostáva, ale v hlave nosím sen o kazetovom release, čo je médium, na ktorom by zašumené dróny asi zneli skutočne dobre. Ale to je momentálne len hudba budúcnosti.
Imre Kiss
Ako tretí a predposledný sa predstavil čoraz viac známejší, budapeštiansky producent a grafický dizajnér Imre Kiss. O Imrem sme už viackrát písali, ale ak ste náhodou nič z toho nezachytili, nevadí. Jeho debutové EP vyšlo na maďarskom nezávislom vydavateľstve Farbwechsel, pri ktorom zrode stál Imre aj s jeho kamarátmi producentmi. Tento debut zaujal aj Jimmiho Asquitha, šéfa londýnskeho labelu Lobster Theremin, ktorý kontaktoval Imreho, či pre Lobster nechce spraviť EP. Takto vyšla ďalšia nahrávka Raw Energy a maďarský producent sa tak dostal k novým poslucháčom aj na západe Európy.
Na Slovensko ho pritiahol Juraj Hoppan, ktorý stojí za Exitabom/Proto Sites. Kontaktoval Imreho s tým, že má nápad urobiť split so slovenským Casi Cada Minuto, ktorý tiež vystupoval v Cvernovke; a tak vyšiel výborný split vinyl A-Sites. Vypočujte si ho – tu.
V Ateliéri Duše, kde sa mu podľa vlastných slov hralo skvele, ponúkol poslucháčom originálnu elektroniku, kde sa miešajú energické špinavé house grooves s ambientnými a temnými plochami. Ak sa zaujímate o podobný hudobný žáner, určite si vypočujte jeho tvorbu na SoundCloude. Mimochodom, s Imre Kissom sa nám podaril spraviť dlho avizovaný rozhovor, ktorý zverejníme v najbližších dňoch.
Patricia
Keď sa celá akcia začala okolo polnoci presúvať do novootvorených podzemných priestorov hudobného klubu Fugy, svoj set tu už hrali DJs Counterpointu – Kabal & Achab. Tesne po pol jednej v noci si na stejdži rozložil svoj gear newyorský producent Max Ravitz, známy pod menom Patricia. S elektronickou hudbou sa pohráva už od mladosti, no svoj prvý riadny album Boddy Issues vydal na kultovom londýnskom labeli Opal Tapes. V podzemí priestorov Fugy tak priniesol fanúšikom svoje temné spojenie housu a minimal techna. Jeho intenzívne a hlasné vystúpenie bolo ako stvorené pre tento bratislavský undergroundový klub. S Maxom sme sa pokúsili urobiť rozhovor, no keďže do Bratislavy priletel až z Káhiry, ponáhľal sa spať na hostel. Jeho turné ďalej pokračuje v Kodani, San Franciscu, Los Angeles a ďalších amerických mestách. Vypočujte si jeho tvorbu na SoundCloude.
Po tomto vystúpení sme mali temnoty a elektroniky dosť, tak sme sa definitívne pobrali domov. Viac energickí a odhodlaní ostali vo Fuge do skorého rána, párty potiahli do konca DJs BBK & Bigfish.
Keď som do komentu pod fotku na facebookovskej stránke Ateliéru Duše napísal, že by bolo treba viac takýchto akcií, odpísali: „Menej je viac“. Takže je viac než pravdepodobné, že keď sa tu budú organizovať ďalšie koncerty, rozhodne sa máme na čo tešiť.
Text: Krištof Budke Foto: Verana Úvodná foto: Jana Makroczy
Pridaj komentár