Yeezuz2020 je hudební a vizuální duo původem ze Znojma, které tvoří rapper Boris Sabáček a producent Zdeněk Pejchal aka MDMX Boy. Do povědomí se dostali v roce 2014, hudebně i jako tvůrci videí spolupracovali s několika předními představiteli rapu v Česku. V roce 2015 vydali projekt Exodus, kde byl na featu i Tommy Cash, poté se na delší dobu odmlčeli, aby se vrátili v plné síle symbolického roku 2020. Jeho začátkem vydali release RIOT a v prosinci následoval projekt Leopard. Momentálně mají chvilku před vydáním nového releasu, který nám pouštěli, když jsme dělali rozhovor ve studiu Addict Sound.

Minulý rok jste vydali po delší odmlce dvě alba, byla odmlka a znovuzrození v roce 2020 součástí plánu, nebo se to tak vyvrbilo samo?

Boris: Součástí plánu to nebylo, ale můžeme se tvářit, jako že bylo. Spíš jsme to ale od posledního releasu brali tak, že dokud s materiálem nebudeme spokojeni a nebude to na levelu, kde chceme, tak nic nevydáme. I když nějaké věci už byly hotové v roce 2019, tak už jsme logicky vyčkali na 2020 a brali to jako znovuzrození. Takže ano i ne.

Zdeněk: Je taky pravda že RIOT vznikal dlouho. Chtěli jsme ho vydat už v roce 2019, ale nebyli jsme úplně spokojení, tak jsme to dodělali a logicky počkali na 2020. Po releasu Riotu potom začalo přirozeně vznikat album Leopard, vlastně pár tracků z Leoparda už bylo hotových při práci na Riotu.

K roku 2020 se bohužel váže i celosvětová pandemie, plánovali jste nějaké shows které se nemohly uskutečnit, nebo vám pandemie i pomohla třeba nahrát více nového materiálu?

Boris: Náš label Addict Rave měl mít stage na festivalu Metronome, kde jsme měli vystoupit na stejné stagi před Skeptou. Taky jsme měli být na festivalu Grape, takže co se týče koncertů, tak nám pandemie ublížila, komu ne. Jelikož jsme vydali desku, která nám přijde koncertní a fungovala by živě, tak jí situace kolem covidu trošku zastínila, ale věřím a těším se, že tenhle rok budeme mít příležitost a chceme hrát i věci z Leoparda na živo.

Zdeněk: Na druhou stranu, jsme díky pandemii měli více času a možností album Leopard dodělat.

 

MDMX Boy v Addict Sound štúdiu

 

Obě alba produkoval pouze MDMX Boy s kterým tvoříte od začátků. Jaký byl vlastně první impuls spolu dělat hudbu? Znali jste se už předtím, nebo vás dala dohromady hudba?

Zdeněk: Já myslím, že jsem se poznali skrz videa, která jsem dřív točil. Hudbu jsme začali dělat v roce 2013 díky tomu, že Boris měl doma machine, co mi půjčil, abych zkusil něco udělat. Začal jsem experimentovat a vytvářet beaty a vlastně hned na první beat Boris udělal track, co se jmenuje NOX a je na albu Exodus, od té doby spolu spolupracujeme pořád

Boris: Znali jsme se už dřív, proces vytváření hudby u nás vznikal přirozeně. Než jsme si od prvních beatů určili jméno, tak uplynulo třičtvrtě roku. 2020 vzniklo náhodně a mělo to symbolizovat budoucnost, pak nám začalo docházet, že ten rok jednou přijde, ale při vymýšlení jsme nemysleli na tohle konkrétní datum. V roce 2014 nám to 2020 připadalo jako hrozná dálka a teď už je to vlastně minulost.  

Jak a kde se vám nejlépe tvoří hudba? Máte nějaké specifické rituály a denní/noční dobu? Začneš psát přímo do beatu od Zdeňka, nebo mu dáš někdy předem tvou představu o tracku a on tvoří beat na míru podle atmosféry, kterou chceš aby track měl? Pracujete i odděleně?

Boris: Někdy dám předem Zdeňkovi představu, co mám o beatu, ale většinou vytvoří za nějakou dobu materiál, který se ke mě dostane a já si ho průběžně pouštím a do toho, co mě zaujme začnu psát a nechám vypadnout vše, co se ve mne nakumulovalo. Při psaní to ze sebe nechám volně téct, zpětně pak vidím rýmy a návaznosti. Cítím se při tom procesu jako kdyby mě něco osvítilo a já byl jen prostředek, což jsem neměl celou dobu, ale po nějaké době co dělám hudbu jsem se do toho dostal. Někdy nahrajeme na první pokus celý track, zkoušíme občas i dělat produkce spolu, ale většinou oba pracujeme odděleně a dohromady nahráváme. Nahrávání dohromady máme odzkoušené, já sám nahrávám jen občas, když potřebuju zaznamenat flow. Mně se dělá dobře v noci, když mám klid a čas, ale stane se, že napíšu něco i ve dne.

Zdeněk: Co se týče doby, kdy dělám beaty, mám to teď přesně naopak a nejlépe se mi tvoří ráno. Ideálně hned když vstanu. Ale dříve jsem taky radši dělal v noci. Máme nějaké rituály?

Boris: Nevím, chodím hodně chcát když nahráváme (smích). Hele, hlavní je nebýt ve stresu a mít klid. Někdy, když dáváme sessions a je tam víc lidí, je cítit to rozptýlení.

Zdeněk: Jo, je pravda, že my oba jsme takový, že potřebujeme spíš mít klid. I já, když dělám beaty, tak mám rád, když mi do toho nikdo nekecá. Spolu s Borisem už máme vychytanou workflow.

Boris: Za tu dobu už jsem se naučil jak pracovat s mikrofonem, jakou mít intenzitu, jak intonovat… Na začátku to tam nebylo. Když jsme dělali Exodus, tak to byla metoda pokus omyl. Prostě jsme to dělali jednou cestou, po který jsme šli a teď už víme, že jde jít i po více cestách naráz.

Zdeněk: Chtěl bych dodat, že bych se mimo Yeezuz2020 rád věnoval vlastním projektům. Už delší dobu mám v hlavě plán, že bych dělal livesety, ideálně pro nějakou taneční hudbu. Nerad bych se vymezoval do nějakýho konkrétního stylu, protože rád experimentuju. Nemám konkrétní představu, jak by to mělo vypadat, spíš by to třeba vždycky nějak vyplynulo. Už to chci udělat dlouho, ale není teď zatím moc kde hrát. Další věc je, že bych chtěl do budoucna producentské album, spíš rapového žánru, kde bych oslovil nějaký lokální rappers. Chtěl bych to vydat možná ještě tenhle rok, případně příští, uvidíme jak to vyjde.

 

 

Pro váš projekt jsou signifikantní i vaše originální covery a videoklipy, některé točené VHS kamerou. Je pro vás jejich estetika důležitá stejně tak, jako hudba? Jak dlouho přemýšlíte třeba nad coverem alba?

Boris: Klademe na to stejný důraz a po tvoření beatů a nahrávání lyrics je to další část našeho pracovního procesu, co obsahuje nějaké arrange, vymýšlení coveru i marketing a je to pro nás důležité. Vlastně jsme proto i vznikli, protože jsme chtěli spojit vizuál a zvuk.

Zdeněk: Jeden čas jsme vlastně i dělali spíš videoklipy než hudbu.

Boris: Je to zároveň i relax od tvoření hudby. Když něco děláš autorsky, tak nemůžeš chrlit kvanta materiálu donekonečna. Když děláme vlastní produkce, je to složitější a časově náročnější proces, ale neláká nás kupovat si type beaty různých světových raperů, tím to trochu ztrácí smysl. Ale zároveň i v nás je slyšet nádech nějakého trendu, jak se hudba dělá ve světě.

Mimo Yeezus2020 jste tvořili videoklipy například i pro Huga Toxxxe nebo Yzomandiase. Máte nějakou průpravu ze školy, nebo jste kompletně samouci? Chtěli byste v budoucnu ještě někomu dělat klipy, nebo případně nějaký vlastní delší klip pojatý jako krátkometrážní film?

Zdeněk: Mě vždycky bavilo natáčet, už asi od šestý třídy na základce, točení různejch blbostí na telefon a přirozeně vzniklo, že jsme se potkali s Borisem a začali točit svoje videoklipy a náhodou vzniklo že jsme začali točit pro další lidi. Ale jsem samouk.

 

Boris: Momentálně cítíme, že je čas se zaměřovat na sebe. Rádi bychom i krátkometrážní film, třeba i bez použití vokálů a použít jen naše produkce. Chtěli bychom třeba i tématičtější věc než časosběr, ale je to hodně náročná práce. Díky tvoření videoklipů pro další lidi jsme se dost naučili a bylo to pro nás přínosné. Možná ještě někomu něco uděláme, ale teď se chceme věnovat sobě a je v plánu i něco delšího.

 

 

Hned na prvním tracku z nového alba Leopard zmiňuješ prokletého básníka Charlese Baudelaira. Je pro tebe inspirací i poezie, literatura a umění mimo hudbu celkově? Kde všude bereš inspiraci? Zažil jsi vyhoření?

Boris: Co se týče filmu máme samozřejmě rádi Gaspara Noého, i když už je docela provařenej. Mám rád BRTHR, tvůrce videoklipů, kteří už teď tvoří pro velký jména jako Travis Scott nebo Rosalii. Ale znal jsem je už v době, kdy dělali videoklip pro kapelu, která se jmenuje Gems a v tom videoklipu hrajou ATL twins.

 

Určitě je všechno propojený. Abys nasbíral inspiraci, tak žiješ nějakej život, party, ženy… Ženy, víno, zpěv. Do toho sledování nějakých věcí. Momentálně se i víc zajímám o starší hudbu, díky Zdeňkovi, protože je víc zasvěcenej do kytarovejch věcí, protože sám umí hrát na nástroje. Poslouchám hodně i nerapový věci, který tě taky posunou úplně jiným směrem. Co se týče knížek, mám rád Nabokova, co napsal Lolitu. Skrz ten jazyk, kterej je krásnej, mám rád nějaké básně od Bukowskiho.

Snažím se zajímat o hodně projektů, je potřeba mít širokej rozhled. Abys to mohl nějak vstřebat, musíš si pro inspiraci někam chodit. Čím chceš dělat zajímavější věci, tak dál si pro ní musíš chodit. A když chceš dělat rap a brát inspiraci jen z rapu, tak to nefunguje a je to vidět.

I když si to ty kluci neuvědomujou, tak je vidět, kde kdo vzal flow, nebo beat a zrovna v Česku je plno takových exemplářů. Ale taky bych nechtěl jít cestou, že budu tak alternativní, že ani nebudu vědět, co jsem a mít jednoslovný tracky. Myslím, že umění dělat dobrý věci je to, že oslovíš i „chytrí“ i „blbí“ lidi. Což je možná nemožný, ale jde o to, zaobalit to tak dobře, že nejsi zbytečně složitej a obsáhnout to, co chceš.

Zdeněk: Když najdeš ten zlatej střed.

Boris: Co se týče toho vyhoření, tak jsem zažil spíš takovou nechuť něco dělat, když jsem cejtil že to není tam, kde by to mělo bejt. Je třeba být na sebe přísnej, záleží jakou si zvolíš a je asi vidět jakou cestu jsme si zvolili my. Myslím že teprve teď jsme poslední dva roky na dobrý cestě a můžeme tomu dávat úroveň která je na nějakém levelu.

Zdeněk: Tu nechuť jsme asi zažili než jsme udělali RIOT, protože jsme udělali pár tracků a zjistili že má asi smysl v tom pokračovat, což byl hnací motor a proto jsme to taky dodělali. Jinak já jsem ze začátku co děláme hudbu, víc bral inspiraci z kytarovejch věcí a rap jsem vůbec neposlouchal, a vlastně tu inspiraci do teď spíš čerpám z kytarovek, z vizuálního umění ani tolik ne, zkoušel jsem to ale přišlo mi že tam nenacházím co potřebuji.

 

 

Na Leopardovi hostují tuzemští rappeři, nováček na scéně Rohony a potom už dlouho   etablovaní rappeři jako například Hugo Toxxx a Smack. Chtěl bys v budoucnu spolupracovat s někým dalším? Myslím tím kohokoliv, nemusí to být jen hudebník.

Boris: Určitě bych se nebránil a doufám že to přijde, najít někoho ze zahraničí jako jsme našli Tommy Cashe a udělat s ním spoluprací. Najít zase nějaký interprety ze zahraničí co nás osloví a iděláně evropský. Co se týče producentů, máme rádi jednu známou českou kapelu z 90. let a chtěli bychom s jejím řekněme „frontmanem číslo dva“ udělat spolupráci, on je teď už starší ale myslím že by to mohlo být hodně zajímavý, třeba na album kdyby se povedlo… Ale nechci teď říkat víc, protože nevím jestli to určitě klapne. Nějaký featy určitě budou, ale chtěli bychom dávat spoluprácím nějakou přidanou hodnotu. 

Co se týče vizuálů, tak od těch BRTHR bychom uvítali klip, i když by to asi stálo hodně peněz. Taky bychom se nebránili nějakým začínajícím filmařům, třeba co studují FAMU nebo tak, když nás někdo bude bavit tak proč něco neudělat. Proto teď chceme být i víc v Praze, kde je větší šance že někoho potkáme, nebráníme se poznávání lidí a chceme rozšiřovat portfolio, nejen v rap žánru protože Zdeněk funguje i jako producent elektronický hudby, což zatím málokdo ví.

Hudba která mě momentálně baví, je poslední deska od Smacka, z nováčku určitě Rohony, nějaký tracky od Niktenda mě baví jak dělá. Jinak mi přijde, že v Česku je něco hodně přeceňovaný a lidi co o tom píšou, teď nemyslím určitě Karla Veselého, tak nerozumí tolik rapu a vyzdvihují zbytečně věci co nejsou dobrý, možná by bylo dobrý kdyby lidi co dřív dělali rap a už nedělají tak o tom psali a určovali trendy, protože tu chybí nějaký síto. Líbí se mi, že trochu sem jde trend gangsta rapu, což nikdo nechtěl dělat a i jsme si říkali že něco uděláme my a teď už to tady trochu je. Nějaký jména nás určitě ještě baví, počkej, kdo nás tak baví?

Zdeněk: Třeba Porsche Boy, ten je skvělej.

Boris: Jo, Porsche Boy, s tím plánujeme nějakou spolupráci. Dalyb teď taky vydal super věc, kde mě zaujal zvuk a třeba Luca Brassi10x, ten má dobrou polohu hlasu, baví mě moc! Nechtěl bych na nikoho zapomenout, ale dál mě teď nic nenapadá. Rozhodne do budoucna plánuju spolupráce s interprety a producenty, ale nechávam tomu volnej průběh a priorita je pro mě si s tým dotyčným rozumět nejen po hudební stránce.

 

Můžeme se těšit na novou hudbu i v tomto roce? Když dovolí situace tak třeba i nějaké koncerty naživo? (rozhovor proběhl v květnu pozn. red.)

Boris: Rozhodně, myslím že náš label Addict Sound udělá nějaký akce, možná nějaký festival a open air stage, doufám že to půjde. Pracujeme na nové hudbě, připravujeme v Praze vlastní nahrávací studio.

Zdeněk: Vlastně můžeme říct, že momentálně máme rozpracovaný dva projekty, takže tak.

Boris: Určitě jsme na tom líp, než jsme byli (smích).

 

Líbil se mi váš minimalistický merch k albu Leopard, chcete se toho držet i dále, nebo experimentovat s desingem i druhem oblečení co vytvoříte?

Boris: S posledním merchem, který nám dělal Lukáš Zálešák, který dělal i cover k Leopardovi, jsme spokojení. K novým projektům chceme taky dělat merch, považujeme ho za takovej artefakt co fanouška poteší, stejně jako CD a něco po tobě zůstane, když vydáš desku na streamovacích službách, tak tam po pár měsících zanikne, ale tričko budeš mít doma furt. Uvidíme co uděláme, poslední merch jsme zvolili jednodušší aby desingem nepřevýšil album, ten merch byl vlastně takový, že kdybychom zabalili CDčka do nějaký krabice, byl by na tom potisk jako na těch tričkách, takže ten merch je pomyslně obal na to CD. Novej merch bude určitě zase jinej, možná si ho navrhneme sami. Chtěli bychom teď, aby merch byl teď více jako samostatný brand. Jinak jsme i přemýšleli, že uděláme třeba rybářský židle, koupací čepice, papírky nebo drtičku, akorát tohle není tak jednoduchý, ale určitě něco bude. Přemýšleli jsme i o spoluprací s crocsem, že bychom udělali český crocsy ale to asi nevyjde no.

Zdeněk: To by bylo skvělý.

Boris: Nebo nějaký sandály, to bychom asi měli první obuvní merch v Česku. Šli bychom do spolupráce s Prestige, nebo spíš, že by nám pomohl Jan Černý a udělali bychom nějaký sandály a k tomu ponožky, žejo (smích). Né, rozhodně bychom ale chtěli udělat něco mimo oblečení, protože to je zajímavý a chtěli bychom aby to bylo funkční. Vtipný by byly i klíčenky a tak dále, měli jsme sepsaný nápady.

Zdeněk: To byly vlastně bizarní věci, ale bylo to super, třeba baseballovou pálku (smích).

Boris: Baví mě nápad těch židlí a čepic a k tomu třeba lančmít YEEZUZ2020. Určitě v budoucnu něco bude.

 

✶ Nezapomeňte sledovat Yeezuz2020 a MDMXboy na Instagramu! ✶

Rozhovor Erik Mánek / Fotografie Erik Mánek & Natalie Kaincová, Swine Daily

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *