★ SWINE PREMIÉRA: Tante Elze prichádza s novým konceptom a debutovým albumom ★

V Swine Daily sa snažíme venovať všetkým žánrom a typom hudby a vizuálneho umenia, ktoré nás v redakcii zaujmú. Špeciálne chceme podporovať lokálne talenty na slovenskej aj českej scéne. Po minulej premiére songu “LXVE” od producenta a rapera DOKKEYa vám prinášame exkluzívnu premiéru skladby “Nespi” od Tante Elze. Prečítaj si nižšie aj rozhovor s Veronikou ▼

Tante Elze poznáme ako viac-menej sólový projekt hudobníčky a speváčky Veroniky Seppovej, teraz už Lečkovej. Pred tromi rokmi vydala svoj prvý ucelený projekt, EP s názvom Keď nevieš kam z konopí. Išlo o zaujímavý a ojedinelý projekt na domácej scéne. Na celom EP okrem titulnej skladby “Keď nevieš kam z konopí” Veronika spievala ešte po anglicky a hudobnú zložku si taktiež tvorila úplne sama.

Po troch rokoch sa však zmien udialo viacero a teraz tvorí projekt Tante Elze nielen Veronika, ale aj Tomáš Prištiak. Spolu s Veronikou vytvorili zaujímavú zmes elektroniky (Tomáš nahral aj gitarové pasáže), ktorá tvorí na albume základ pre čistý, až priam éterický spev Veroniky. Toto je nový koncept Tante Elze. Výsledok posúďte už sami na titulnom songu “Nespi”.

►►  Album Hmota vychádza v piatok 23. 6. na Slnko Records. Krst albumu sa uskutoční 29. 6. vo Vinohradníckom dome v Svätom Juri, lístky si môžete kúpiť v predpredaji tu.

Ako dlho ste s Tomášom pracovali na tomto albume? Bol to náročný a dlhý proces alebo skôr rýchly a intuitívny?

Na tomto albume sme pracovali posledné dve letá 2015 a 2016 a pre nás to bol naozaj dlhý a náročný proces. Keďže sme obidvaja dosť tvorivé individuality, to prvé leto sme len zisťovali, ako by také produkovanie vo dvojici malo prakticky vyzerať, kto má v počítači hlavný projekt, kto vymýšľa ktorú zložku tracku a aká bude celková estetika. Ani jeden z nás nebol zvyknutý na prácu vo dvojici a to prvé leto sme iba načrtli pár vecí.

Cez školský rok sme sa veľmi albumu nevenovali, dokonca vtedy som projekt Tante Elze akoby pozastavila a nekoncertovali sme pre moje štúdium na konzervatóriu, chcela som sa naňho viac sústrediť a Tomáš mal vtedy tiež veľmi náročnú prácu. Potom ďalšie leto sme si povedali, že už niečo musíme naozaj urobiť, tak sme si spravili štúdio v malej kancelárii medzi IT-čkármi, ktorí za nami chodili a ponúkali sa nám do kapely a tam už vznikla väčšina albumu. Neskôr sme ešte počas školského roka dorábali niektoré piesne, triedili lepšie od horšieho a donahrávali niektoré nástroje v klasickom štúdiu pod dohľadom Dominika Suchého (½ TITTINGUR, pozn. red.) s ktorým sme album aj mixovali.

IMG_7986 modra

Tomáš Prištiak a Veronika Lečková Seppová = Tante Elze

Ako vznikla vaša spolupráca s Tomášom? Chcela si posunúť svoj zvuk niekam ďalej?

Tomáša som oslovila už v prvý rok môjho sólového vystupovania na základe jeho trackov zo SoundCloudu, ktoré sa mi veľmi páčili, že či by sa nechcel podieľať na elektronickej zložke v kapele. On súhlasil a najprv hral moje už dopredu pripravené elektronické zvuky a bíty a neskôr stále prichádzal s nejakými svojimi obmenami, s čím som sa ja chvíľu nevedela zmieriť, ale neskôr som to akceptovala a povedali sme si, keďže sme teraz akoby dvaja stáli členovia projektu (lebo ostatní boli pohybliví), tak skúsime niečo spraviť aj spolu.

Ale zvukovú víziu sme mali, našťastie, veľmi podobnú, (ja som už od začiatku Tante Elze chcela robiť viac elektroniky) takže to bolo naozaj skôr o dohadovaní sa na konkrétnych nápadoch. Paradoxne, tie “najpreprodukovanejšie” pesničky sa na album nedostali, lebo pre nás ešte v niečom škrípali, takže by sme ich chceli ešte poupraviť a neskôr vydať tzv. “B-side”.

Bolo pre nás tiež veľmi ťažké písať obstojné slovenské texty a väčšinou sme odložili tie pesničky práve pre našu nespokojnosť s textami. Keď máš rád literatúru a sám nie si pisateľ, tak to tak vyzerá (smiech).

Si spolu s Tomášom 100 % spokojná s albumom, alebo sa chceš hudobne rozvíjať a experimentovať ešte viac?

S Tomášom sa dosť zhodneme v tom, že máme radi viacero žánrov a niekedy trošku nevieme úplne dokonale držať nejaký jednotný prístup a ideme skôr po atmosfére textu. Takže tento album sa vyvinul na takú pestrejšiu zmes prístupov a zvukových atmosfér. Ale pre mňa ten album drží pokope práve estetikou textov, ktoré sú síce nenápadné, ale dali nám celkom veľa práce, aby netrhali uši.

Čo sa týka experimentov, nemám rada tento výraz, lebo experimentovať môžeš aj keď nevieš napríklad napísať obyčajnú pieseň – sloha refrén sloha a nevieš čo ti z toho vyjde, môže ti vyjsť nejaký úplne bežný tvar a ľudia ani nevedia, že si experimentoval. Takže ja sa chcem skôr zamerať do budúcna na nejakú jednotnú zvukovú autorskú víziu alebo koncepciu a tú sa snažiť dodržať. Chcela by som práve možno viac skúsiť pracovať zvukovým spôsobom s akustickými nástrojmi, lebo výbornej elektroniky je dnes strašne veľa a ľudia možno trochu zabúdajú na možnosti akustických nástrojov. Elektronické nástroje síce poskytujú úžasné možnosti, ale možno to je na tom trošku nepríjemné, že tých možností je tak neobmedzene veľa, až je to desivé a môžeš pri tom stráviť celé životy.

Ako singel si vybrala skladbu “Nespi”. Je ti táto skladba najbližšie? Prečo?

Vybrali sme túto skladbu už dávno, lebo bola hotová medzi prvými, už to minulé leto. Pre nás najlepšie reprezentuje celkovú intímnu a slávnostnú atmosféru albumu – zvukovo aj textársky.

Chcela by si ešte niečo odkázať čitateľom, na čo sa pri počúvaní majú zamerať?

Boli by sme radi, keby si ľudia vychutnali našu hudbu ako malú súkromnú slávnosť, ktorou oslavuješ, že žiješ, dýchaš a hýbeš sa v 3D (a možno aj viac D) priestore.


Text: Krištof Budke Otázky: Swine Daily

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *