Rozhovor s talentovaným maďarským producentom Imre Kissom

Imre Kiss je budapeštiansky producent a grafický dizajnér. Narodil sa maďarským rodičom v Šamoríne, no v štrnástich rokoch odišiel študovať do Budapešti. Neskôr sa presťahoval do Londýna, kde pracoval ako dizajnér na voľnej nohe. Jeho albumy vyšli na londýnskom Lobster Theremin-e, maďarskom labeli Farbwechsel, ale aj na slovenskom Proto Sites.

V roku 2008 sa Imre presťahoval do Írska, kde žil zhruba rok a následne sa premiestnil do Londýna, kde pôsobil ako dizajnér na voľnej nohe. Pred dvoma rokmi sa vrátil späť do Budapešti, kde so svojim bratrancom založil štúdio Atelier Kiss. Imre patrí do nastupujúcej novej vlny maďarskej house/techno scény, spolu s producentmi ako Route 8, Alpár či S. Olbricht.

V roku 2013 mu maďarský label Farbwechsel vydal debutový album Midnight Wave. Po tom, ako si ho všimol Jimmy Asquith, šéf londýnskeho labelu Lobster Theremin, nasledovalo EP Raw Energy. Okrem týchto vydavateľstiev mu na našom Proto Sites vyšiel výborný vinylový split so slovenským Casi Cada Minuto – A-Sites. S Imrem sa nám konečne podarilo spraviť sľubovaný rozhovor.

10563050_10202172754589984_6004135153028139522_n

Tvoju hudbu je ťažké opísať slovami. Ako by si ju opísal ty sám?

Tak to je ťažké aj pre mňa. Slovo, ktoré v tejto súvislosti padá často, je „hmlistá“. Momentálne by som povedal „hutná, so silnou basovou zložkou“ [úsmev].

Ako prišlo k prvej spolupráci so slovenským labelom Proto Sites? Môžeš nám povedať niečo o spoločnom albume s Casi Cada Minuto? Boli pri tom nejaké komplikácie alebo nezhody?

Jurajovi z vydavateľstva Exitab/Proto Sites sa páčila nahrávka, ktorú som urobil pre [maďarský label] Farbwechsel. Pozval ma do Bratislavy ako predkapelu Laurel Halo a v kontakte sme zostali aj potom. Jedného dňa sa so mnou spojil a nadhodil myšlienku spomínaného spoločného albumu. Páčilo sa mi to, takže som sa s radosťou zapojil. Okrem toho som sa na Slovensku narodil, takže sa mi spolupráca s miestnym labelom zdala byť namieste.

Tvoja hudba vychádza prevažne u maďarského vydavateľstva Farbwechsel a londýnskeho Lobster Theremin, vyšlo tam myslím aj tvoje debutové EP Raw Energy. Ktoré z nich považuješ za svoj domovský label? Kedy a ako si s nimi začal spolupracovať?

Celé to začalo, keď som sa spriatelil s chalanmi z Farbwechselu. Bolo to v časoch, kedy ešte fungovali iba ako blog. Boli sme partia ľudí, ktorí si navzájom posielali hudbu, trávili spolu čas a pili pivo (čo teda vlastne asi robíme doteraz). Každý vtedy sedel na kope skladieb, ktoré len čakali na vydanie, pričom ich ale nikto reálne neposielal vydavateľstvám. Myslím, že to bol prirodzený proces, rozhodnutie pokračovať ako vydavateľstvo, rovnako ako to, že som svoj debutový album vydal u nich. Čoskoro potom, ako som vydal svoj debut u Farbwechselu, ma kontaktoval Jimmy z labelu Lobster Theremin s tým, či by som mal záujem urobiť pre nich EP. Poslal som mu zopár trackov, a tak vzniklo Raw Energy. Páči sa mi estetika labelu a to, že si uznanie nezískal verbovaním veľkých mien medzi producentmi. Celé to je o hudbe, bez ohľadu na to, koľko máš fanúšikov na soundcloude, či podobne. Obe vydavateľstvá fakt uznávam, sme dobrí kamoši, takže by som s nimi rád robil aj do budúcnosti.

Hustá, snová atmosféra tvojej hudby mi pripomína shoegazové/dream popové skupiny ako Slowdive či My Bloody Valentine. Mali tieto hudobné žánre aj reálny vplyv na tvoje veci?

Ten shoegazový zvuk osemdesiatych/raných deväťdesiatych rokov a novoromantické hnutie mám fakt rád. Bolo to podľa mňa pre hudbu veľmi zaujímavé obdobie. Po tom, ako v sedemdesiatych rokoch vládol štadiónový rock založený na gitarách, to musel byť úplný závan sviežeho vzduchu.

Bola to rozhodne doba experimentov, očných liniek a reverbu. Veľa reverbu [úsmev].

imre 02

Existujú nejakí hudobníci, ku ktorým vo svojej hudbe vedome odkazuješ?

Niekedy tam také odkazy sú, ale zväčša na umelcov z iných oblastí. Inšpirujú ma hlavne filmy, výstavy či knihy. Track “Gray’s Legend” je napríklad pomenovaný po Obraze Doriana Graya od Oscara Wildea, ktorý som v tom čase čítal. Mám rád predstavu, že skúsenosť, ktorú si odnesieš z toho, čo vidíš alebo prečítaš sa prenáša do tvojej vlastnej tvorby.

Z akou hudbou si vyrastal a akú počúvaš dnes?

Keď sme boli malí, môj otec počúval veľa raného Vangelisa, Briana Ena a Kraftwerk, takže som našťastie vyrastal v domácnosti s dobrou hudbou. Ako mladý tínedžer som objavil album Love’s Secret Domain od Coil, ktorý ma úplne dostal a čo je zvláštne, dostal som sa cezeň aj k acid housu. Bolo na ňom také bohaté spektrum hudby a neznel ako nič, čo som dovtedy počul. Čo sa týka dneška, je tu veľa skvelých vecí. Vydavateľstvá ako Trilogy Tapes, PAN či Opal Tapes neustále vydávajú výbornú elektronickú hudbu, ale v taktomto zozname labelov a producentov by som mohol pokračovať celé dni.

Pokiaľ viem, pracuješ aj v oblasti grafického dizajnu ako Atelier Kiss (ktorý má mimochodom zopár naozaj pekných prác). Je to niečo, čo si študoval, alebo si samouk?

Vďaka! Atelier Kiss riadim so svojim bratrancom od roku 2013. Dizajn mi asi zaberá väčšinu všetkého času. Na základnej úrovni som ho študoval, potom som pokračoval prácou pre rôzne agentúry v rámci Európy.

V poslednej dobe dosť počuť o produkcii labelu Farbwechsel a menách ako S.Olbricht, Road 8, Alpár, samozrejme ty sám, a tak ďalej. Dalo by sa podľa teba povedať, že elektronická hudba prežíva v Maďarsku akési zlaté obdobie? Sú tam nejakí hudobníci, ktorých máš rád?

Momentálne sme v lepšej pozícii ako labely pred povedzme 10-15 rokmi, keďže v dnešnej dobe sociálnych médií majú DIY vydavateľstvá dosah na širšie publikum. Povedal by som, že táto “zlatá éra” prebieha v celej Európe a aj mimo jej hraníc. Okrem toho ľudia kupujú aj fyzické nosiče, čo človeka naozaj povzbudí v tom, aby spustil vlastný label. Vo Farbwechsel má každý svoj jedinečný pohľad na elektronickú hudbu, čo je na tom to zábavné. Vec, na ktorú sa podľa mňa stojí za to tešiť, je Norwellove LP.

Na čom pracuješ práve teraz, je nejaké EP alebo album, na ktoré sa môžeme v blízkej budúcnosti tešiť?

S vydavateľstvom Lobster Theremin robíme re-release albumu Midnight Wave na vinyle. Je remasterovaný a má úplne nový grafický vizuál. Do obchodov by sa mal dostať koncom tohto leta. Plánujeme tiež druhé EP pre Lobster Theremin a nejaké ďalšie veci sa dúfajme objavia neskôr tento rok.

Hudbu Imre Kissa môžete nájsť na jeho SoundCloude a jeho novinky nájdete na Facebooku. Foto: Imre Kiss, archív Otázky: Krištof Budke

This article has 2 comments

  1. Pingback: Čo odporúčame vidieť a počuť na tohtoročnej Pohode? - Swine Daily

  2. Pingback: Novinkou na tohtoročnej Pohode bude stan Visegrad Club (rozhovor) - Swine Daily

Leave a Comment

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *