New Perspectives for Action je 4-ročný nadnárodný projekt spolupráce, tvorby a obehu od trinástich interdisciplinárnych umeleckých organizácií v celej Európe. Stavia na výsledkoch úspešného Re-Imagine Europe (2017 – 2021). Tento grantový program má za cieľ vybaviť a posilniť postavenie mladých Európanov prostredníctvom umeleckých postupov, aby lepšie obstáli vo výzvach vyvolaných rýchlou zmenou klímy. Na dosiahnutie tohto cieľa projekt reaguje na potreby umelcov, organizácií a publika.

Súčasťou tohto projektu je aj kultúrne centrum A4 – priestor súčasnej kultúry. A4ka predstaví na festivale NEXT (ktorý sa uskutoční od 27. novembra do 1. decembra) niekoľko výnimončných zvukových performance a vystúpení. Jubilejný 25. ročník sa uskutoční aj na ďalších miestach po hlavnom meste, ako sú: Slovenský rozhlas, Kostol Klarisky, Galéria mesta Bratislava a pražiareň Jungle Roastery.

Festival otvorí vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu významný audiovizuálny umelec Robert Henke s oceňovaným dielom CBM 8032 AV (viac v článku tu). Program 25. ročníka predstaví umelcov a kolektívy z viacerých kontinentov a uvedie širokú škálu kreatívnych prístupov: predstavia sa napríklad Amnesia Scanner (FI), Kuntari (IND), Gazelle Twin (UK), Görkem Arıkan (TR), Safety Trance (VE), Sól Ey (IS) a mnohí ďalší.

My sa v článku pozrieme na výber exkluzívnych predstavení, ktoré predstaví kultúrne centrum A4 práve v rámci projektu Re-Imagine Europe.

 

Na úvod by sme si dovolili zmienku o “Deep Listening”, ako túto techniku vyvinula Pauline Oliveros. Deep Listening skúma rozdiel medzi mimovoľnou a vedomou povahou počúvania. Táto technika/cvičenie zahŕňa prácu s telom, zvukové meditácie a interaktívne performance, ako aj počúvanie zvukov každodenného života, prírody, vlastných myšlienok, predstavivosti a snov.

Pauline Oliveros and the ♀ Ensemble performing Teach Yourself to Fly from Sonic Meditations, 1970, Rancho Santa Fe, CA.

Kultivuje a prehlbuje zvýšené povedomie o zvukovom prostredí (externom aj internom) a podporuje experimentovanie, improvizáciu, spoluprácu, hravosť a ďalšie tvorivé zručnosti vitálne pre osobný či komunitný rast. Pre autora tohto článku je Deep Listening fascinujúcou technikou ako nadobudnúť nové perspektívy pozerania sa na svet a zároveň skvelou formou ako experimentovať so zvukovým umením (nie nutne len s hudbou ako takou).

“For me, Deep Listening is a lifelong practice. The more I listen the more I learn to listen. Deep Listening involves going below the surface of what is heard, expanding to the whole field of sound while finding focus. This is the way to connect with the acoustic environment, all that inhabits it, and all that there is,” povedala samotná Oliveros.

Prvé publikované partitúry a aktivity Deep Listening (Sonic Meditations, 1971) boli zo svojej podstaty založené na spolupráci (workshopy) a boli pripravené v kontexte ženského kolektívu a súboru, počas mnohých mesiacov. Od 80-tych rokov 20. storočia sa workshopy Deep Listening a Deep Listening Certification Program vyvíjali v úzkej spolupráci s dramatičkou IONE (ktoá bola taktiež životnou partnerkou Oliveros) a pohybovou umelkyňou Heloise Gold.

Dnes, vyše päťdesiat rokov neskôr od svojich začiatkov, sa filozofia a prax Deep Listening naďalej vyvíja prostredníctvom čoraz viac rozrastajúcej sa medzinárodnej komunity poslucháčov, umelcov a nadšencov.

Alexandra Cihanská Machová – Atlas

Alexandra Cihanská Machová patrí rozhodne k dôležitým zvukovým umelkyniam alebo súčasťou tejto komunity priamo či nepriamo nadväzujúcej na prax Pauline Oliveros. Aktuálne sídliaca v Prahe, slovenská skladateľka a hudobníčka sa venuje najmä zvuku v rôznych podobách od akustických nástrojov, cez terénne nahrávky (field recording) až po live coding. Alexandru sme ako Swine Daily pozvali v minulosti na festival AFO 2019 v Olomouci, kde jej performance bola súčasťou prezentácie vydavateľstva mappa. Po experimentovaní s väčšími formátmi a koncertami, sa umelkyňa viac zaujíma o skúmanie vzťahu zvuku a priestoru (čo zahŕňa aj virtuálne prostredie).

A4ka v rámci Re-Imagine Europe predstaví vo štvrtok 28.9. predstaví jej novú kompozíciu Atlas, ktorá vznikla priamo na objednávku festivalu. Autorka sa v nej zaoberá osobným rozpolteným vzťahom k svetu, človeku a redefiníciou jeho postavenia v rámci nových či potenciálnych ekosystémov. Láska a súcit sa v rozpadávajúcom svete javia ako jediná funkčná stratégia. Skladba sa tak stáva akýmsi utopickým výletom do stratenej krajiny, zároveň temnej aj sladkej, meniacej sa z rezignovanej, sarkastickej polohy do upokojujúceho prijatia a odpočinku.

Do mnohovrstevnej kompozície Atlas sa vlievajú terénne nahrávky, deformované citácie, dronové plochy, živé a syntetické hlasy či fragmenty poézie ovplyvnené trapom a inými žánrami populárnej hudby.

Po hlasovej experimentátorke Kinge Ötvös, a pred headlinermi festivalu Amnesia Scanner pôjde iste o unikátny imaginatívny zážitok v podaní Alexandry.

Görkem Arıkan predstaví nový hudobný nástroj Wirwarp

Ďalší projekt, ktorý rozhodne odporúčame navštíviť v A4ke je “Wirwarp” od interdisciplinárneho zvukového umelca a performera Görkema Arıkana. Ten sa venuje novým formám hudobného vyjadrovania, interaktívnym inštaláciám a výrobe vlastných nástrojov. Istý čas pôsobil na prestížnom Institute of Sonology v holandskom Haagu a skúma spoločné vlastnosti počúvania ako kognitívneho a fyzického javu. Görkem Arıkan predstaví vlastný nástroj s názvom Wirwarp, ktorý sa inšpiruje tvorbou holandského experimentálneho hudobníka Michela Waisvisza.

Čo sa týka technického prevedenia: jednotlivé senzory vo vodivých gumených kábloch vytvárajú dynamickú sieť na drevenom ráme a poskytujú dotykové pole pre zvukové experimentovanie prostredníctvom manipulácie s dynamikou napätia. Hra na nástroj zahŕňa skrúcanie a zamotávanie pletiva, ťahanie šnúrok, zatláčanie uzlov a nastavovanie uhla rámu pomocou pohyblivých pántov. Nástroj používa FM syntézu. Görkem dokáže modulovať viaceré frekvencie, ktoré vytvárajú chaotické nepredvídateľné zvukové patterny. „Pri hraní na tento nástroj treba dávať pozor na jednotlivé časové pohyby zvukov. Povedzme, sústredím sa na dlhé zvuky, krátke a úderné zvuky, staccato – čo sú všetko hudobné vyjadrenia a gestá. Takže keď som v hudobnom prostredí, napríklad s inými hudobníkmi, tak sa viem adaptovať na danú situáciu.“

Michel Waisvisz – Small Web or ‚Belly Web‘ instrument

Fascinujúci nástroj Small Web, alebo „Belly Web“ od Waisvisza nie je len inšpiráciou pre Görkema. Kvôli nemu sa rozhodol prísť študovať do Holandska na Institute of Sonology, ako mi prezradil cez chat na Instagrame. Páči sa mu náhodnosť a hravosť, ktorú ponúka takýto typ nástroju. „Je to ako dialóg. Vytvoríš si vzťah k takémuto typu nástrojov. Ponúka široké možnosti improvizácie a to ma na ňom tak baví.“

Pýtal som sa Görkema, či by bolo možné sieť z káblov rozšíriť napríklad na veľkosť celého pódia (aby sa dalo s nástrojom manipulovať ešte v zaujímavejšej performatívnej podobe). Görkem poznamenal, že kľúčový je špecifický senzor, ktorý sa aktuálne vyrába s plochou jeden meter. Ale keďže nástroj bol vyvinutý aj s cieľom používania na workshopoch, tak aktuálna veľkosť je ideálna.

Nástroj Wirwarp vznikol na objednávku festivalu Sonic Acts v rámci Re-Imagine Europe a bol navrhnutý a vyrobený v spolupráci s Tarekom Atouim, Jorisom Takkenom, Lucasom Vonkom, Rahsaanom Bleijsom a Romanom Willemsom. Nástroj sa nachádza v SoundLAB Muziekgebouw.

Tretie unikátne predstavenie, ktoré vzniklo na objednávku centra A4 – priestor súčasnej kultúry, je audio-vizuálne dielo “Fluid Ontologies” od dvojice Transsonic

Transmediálne duo Transsonic (Viola Yip a Nicola L. Hein) [“transonic (or transsonic) flow is air flowing around an object at a speed that generates regions of both subsonic and supersonic airflow around that object” *] vytvára pohlcujúce site-specific performancie a inštalácie premosťujúce vibrácie svetla a zvuku. Obaja umelci pochádzajú z prostredia klasického hudobného vzdelania a zameriavajú sa na ontológiu zvuku a na to, ako možno hudobný zážitok premeniť na jeho základný materiál – zvuk. Skúmajú svetlo ako rozšírený hudobný materiál.

V novej audiovizuálnej performance Fluid Ontologies, pokračujú Transsonic v rozširovaní svojej intermediálnej umeleckej praxe. Zameriava sa na využitie laserových spätnoväzobných nástrojov, pracujúcich s laserom ako zdrojom zvuku a mikrofónmi zo solárnych panelov, ktoré kombinujú s nástrojmi vyrobenými zo žiaroviek, parostrojmi a syntetizátormi a tiež s latentnými zvukovými priestormi neurónových sietí. S použitím 4-kanálového priestorového zvuku Transsonic teraz predstaví nový druh komplexného elektronického nástroja vytvárajúceho jedinečný zážitok stierajúci hranice medzi jednotlivými médiami.

Štvrtým projektom objednaným A4kou v rámci New Perspectives for Action je: Merche Blasco, Marina Cyrino & Ute Wassermann – Plankturutaña

V premiérovom predstavení Plankturutaña trojica umelkýň Ute Wassermann, Marina Cyrino a Merche Blasco spája ľudské a viac než ľudské zvuky, aby vytvorili imaginárny a imaginatívny akusticko-vizuálny biotop. Špekulatívne dielo skúma zvukové interakcie medzi tradičnými a modifikovanými nástrojmi, DIY elektronikou, terénnymi nahrávkami a hlasom. Blasco používa špeciálne náprstkové snímače na zachytávanie elektromagnetickej aktivity z domácich spotrebičov. Kombinuje ich s hydrofónmi a kontaktnými mikrofónmi, ktoré sonifikujú rezonančné vlastnosti rôznych organických látok a materiálov. Cyrino pridáva do mixu vlastnoručne vyrobené flauty a takzvané “urutau” – rotujúce koleso, ktoré využíva zvuky vetvičiek a sušeného lístia, vytvárajúc tak bohaté rytmické vzory. Wassermann rozširuje svoj hlas o vtáčie píšťalky a spieva do akvária, v ktorom sa podvodné vibrácie premieňajú na metalicko-technologické zvukové kulisy.

Výsledkom je hmýriaca sa zvuková krajina existujúca v jedinečnom akustickom biotope. Blasco ešte vytvorila nové nástroje za použitia „dreva, húb a elektroniky – aby som spojila svoj hlas a gestá s nahrávkami rôznych druhov a prírodných prvkov.“

Text: Krištof Budke / Viac informácii o festivale NEXT na webstránke

*Anderson, John D. Jr. (2017). Fundamentals of aerodynamics (Sixth ed.). New York, NY. pp. 756–758

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *