Bez naťahovania a dlhých úvodov, pohodlne sa usaďte a ponorte sa do nášho výberu tej najlepšej hudby roku 2022 podľa redaktorov Swine Daily. Ak máte radi viac klubovú a experimentálnu hudbu, odporúčame náš nabitý SoundCloud, kde pravidelne zverejňujeme premiéry a mixy umelcov z celého sveta. Editoriál šéfredaktora a rekapituláciu roku 2022 publikujeme na budúci týždeň.
► Napíšte nám do komentáru alebo Instagrame váš najobľúbnejší album roku.
Krištof:
Rosalía – Motomami
Španielska speváčka a producentka Rosalía je bezpochyby jednou z najvýraznejších a najzaujímavejších umelkýň na aktuálnej globálnej hudobnej scéne. Od skromných poetických začiatkov, kedy sa venovala intímnemu flamencu (Los Ángeles, 2017) bol jej prerod na svetovú pop star pomerne priamočiary. Cez album El Mal Querer (2018) a niekoľko veľkých spoluprác (Bad Bunny, Ozuna, J Balvin) až po najnovší album Motomami, kde nájdeme aj Weekenda či dominikánsku raperku Tokischa. Najnovší album Rosalíe je po Los Ángeles pre mňa osobne najlepším a najkomplexnejším albumom speváčky. Nájdeme tu veľkú škálu hudobných štýlov od popu, flamenca, klubovej elektroniky (producentka a DJka Tayhana ko-produkovala song “CUUUUuuuuuute”) cez Pharellom Williamsom produkovaný hit “Motomami” až po klasický reggaeton “Saoko”, “Chicken Teriyaki”, či najväčší hit sprevádzaný TikTok virálnym boomom “Bizcochito”. Motomami ponúka všetky vrstvy Rosalínej pestrej osobnosti.
(Náš rozhovor s producentkou Tayhana nájdete tu)
Kendrick Lamar – Mr. Morale & the Big Steppers
Mr. Morale & the Big Steppers je piaty štúdiový album rapera z Comptonu, Los Angeles. Dvojitý album nasleduje po poslednom Damn z roku 2017. Kendrick sa po piatich rokoch prihovára k fanúšikom jedným z najlepších albumov vôbec. Brilantná produkcia, ktorá plynulo ako divadelné predstavenie prechádza cez poetické pasáže klavíru či sláčikových nástrojov až po chytľavé hip-hopové bicie a trapové 808 basy. Silné a hlboko osobné texty plné bolesti, psychických, osobných problémov či komentárov spoločnosti, slávy a súčasnej kultúry. Najvýraznejšie featuringy nájdeme od Kodak Blacka, Samphy či Beth Gibbons z Portishead a hudobný moment roku je pre mňa zhudobnená hádka “We Cry Together”.
One thousand, eight hundred and 55 days
I’ve been goin‘ through somethin‘
Be afraid.
Johan Lenox – WDYWTBWYGU
(exkluzívny rozhovor s umelcom prinesieme ako prvý veľký článok roku 2023)
Johan Lenox začínal ako skladateľ klasickej hudby. V podstate celé svoje detstvo vyrastal na vážnej hudbe a až na univerzite prišiel k rapu. Bol to album Kanyeho Westa “My Beautiful Dark Twisted Fantasy”, ktorý ho zmenil. So svojim spolužiakom vytvorili projekt Yeethoven, kde s celým orchestrom prepájajú skladby Beethovena a Kanyeho. Projekt si všimol blízky producent a zvukový inžinier Mike Dean a Johan Lenox sa zrazu prepracoval k spolupráci so samotným Kanyem, Teyanou Taylor, NAS, Pusha T a ďalšími. Dnes má na konte spoluprác Johan desiatky svetových umelcov. Album WDYWTBWYGU je doteraz najlepším projektom, ktorý zachytáva umelcov spevácky talent, jeho kompozičné zručnosti a unikátny štýl na pomedzi klasickej hudby, R&B a popu.
Arima Ederra – An Orange Colored Day
Arima Ederra, aktuálne v Los Angeles žijúca hudobníčka, speváčka a vizuálna umelkyňa je dcérou rodičov, ktorí do Las Vegas imigrovali z Etiópie. Vo Vegas vyrastala v komunite etiópskej ortodoxnej cirkvi, kde speváčku značne ovplyvnila aj spirituálna hudba mezmur. Album An Orange Colored Day je jej osobným denníkom, kde spieva o svojich radostných aj smutných momentoch. Jej skladby sú ako textami tak aj hudobne plné magickej hravosti, imaginácie a spirituality. Na albume nájdeme chytľavé originálne rytmy miešajúce jazz, soul aj hip-hop, speváčkin jemný hlas aj zapamätateľné melódie. Z celého projektu dýcha veľká pozitivita, jednoduchosť, hravosť, poetickosť a miestami aj jemná melanchólia. Pre mňa jeden z najzaujímavejších objavov roka.
DOMi & JD BECK – NOT TiGHT
O tejto magickej hudobnej dvojici šialencov, pozostávajúcej z virtuózov DOMi (klávesy) a JD BECK (bicie) som sa najprv dozvedel cez krátke domáce videá, ktoré zverejňovali na Instagrame. Najprv dvojica vonku vypúšťala zväčša covre skladieb svojich obľúbených umelcov (na YouTube viete nájsť ich verzie skladieb od umelcov ako John Coltrane, MF DOOM, Knxwledge). Keď sa vám na featoch na debutovom albume objavia mená ako Snoop Dogg, Herbie Hancock či Busta Rhymes, tak rozhodne nie ste obyčajnými hudobníkmi. DOMi a JD sú kreatívna dvojica hudobných géniov, ktorá posúva hranice jazzu a pritom sa zabáva a robí si čo chce. Album vyšiel v spolupráci legendárneho jazzového vydavateľstva Blue Note s novým labelom Anderson Paaka APESHIT Inc., ktorý sa taktiež podieľal na albume.
Kevin:
Kendrick Lamar – Mr Morale & The Big Steppers
Mr. Morale feels like a worthy bookend to this part of Kendrick’s career, combining the storytelling of Section.80 and Good Kid M.A.A.D. City, with the personal intensity of Damn and the political relevance of To Pimp a Butterfly. It may not be full of bangers, and the double album may be a touch on the lengthy side for most, but there is simply no one in the game like Kendrick Lamar.
JID – The Forever Story
Flying under the radar amidst some of the bigger name releases this year, JID’s third major studio release cements his status as one of the most underrated voices of the new generation of true hip-hop stars. The Forever Story is ambitious in scope but never feels overdone, with JID’s youthful voice and energy flitting between topics as wide as spirituality, gangbanging in Atlanta, Black America’s history and future and just how much fun he’s having at the top of his game right now. A blast of a listen through from beginning to end.
DOMi & JD BECK – NOT TiGHT
The jazz prodigy duo with impeccable fashion sense exercise surprising restraint on their debut album, demonstrating a musical wisdom beyond their years. They could have gone full bore with the cerebral jazz funk of Snarky Puppy or Jacob Collier, but managed to craft something much more accessible, yet still impressive. With some epic features from the likes of Anderson .Paak, Snoop Dogg and Thundercat, and Herbie Hancock the duo are adding a bit of precocious energy and useful street cred to the oft-times wanky and pretentious neo-jazz scene.
Ethel Cain – Preacher’s Daughter
This moody trip into neo-goth Americana is my dark horse pick of the year. Ethel Cain crafts a narrative so gripping that it feels like reading a beautiful novel that is equal parts heartbreaking, disturbing and enchanting all at once. It’s as if Lana Del Rey were being directed by David Lynch. Do yourself a favour and go read up on the backstory yourself and don’t miss this modern American classic.
SZA – SOS
The highly anticipated followup to the seminal Ctrl lives up to the hype. Simultaneously brash, delicate, intimate, poetic and crass, it’s a personal diary that matches the chaotic energy of everything going on in the world in 2022. At 23 tracks in length, it’s the kind of uncompromising release one would expect from an artist like SZA – one whose magnetic qualities essentially command you to sit down and listen to every damn thing she has on her mind. Luckily, it’s such an undeniably good time listening to her songs, you won’t mind a single bit.
Natalie:
Já jsem se nakonec rozhodla vybrat pár skvělých alb pouze z Česka a Slovenska, která mi rozšířila pohled na naší malou lokální scénu a za to si zaslouží velký shout out <3. Alba jsem seřadila náhodně. Některá jsou známější, další zase míň, ale určitě si zaslouží poslech.
Fobia Kid – Strašidelný dom
Album s velkou energií a relatable lyrics, které jsem měla tu čest slyšet naživo na pražském křestu v lodi Altenburg 1964. Supermagická kombinace rapu, prvky hyperpopu a horor tématiky 👻
GNO$I$ – Evil is the new good
Kluky z GNO$I$ jsem poprvé slyšela live na letním KYBERDRIPU 2, kde předvedli úžasnou a intenzivní rapovou show, která nenechala nikoho stát na místě.
Tamara – Anderson
Tahle česká kapela na mě náhodně vyskočila na Spotify a příjemně mě překvapila svojí nostalgií. Pokud vás baví indie rock, folk, nebo bedroom pop s jednoduchými texty a zasněnou náladou, tak tohle je přesně pro vás.
Future Jiskří – Future Jiskří vol. 1
Album, na kterém najdete jedny z nejhlavnějších českých a slovenských jmen, co se pohybují v experimentální elektronické scéně, jako třeba Aid Kid, Oliver Torr, BoLs/sLoB, litterbin, Toyota Vangelis a mnohem víc. Do teď nechápu jak strašně našlapaný tohle je <3
Vellocet Roll – Halcyon Days
Tohle je sice EP, ale i tak jsem se ho rozhodla zařadit do seznamu. Kapelu jsem měla možnost naživo slyšet v prostoru Prádelny (obří shout out!) v Českém Krumlově a dokonale mě zhypnotizovala. Žánrově se pohybuje v alternative / psychedelic rock / noise.
Erik:
Yung Lean – Stardust
Yung Lean mě zatím nezklamal a na jaře vydal tohle skvělý album, které sedlo do rozkvetlé nálady, jel jsem se i podívat na Stardust tour do Berlína a byl to jeden z nejlepších koncertů, které jsem letos viděl.
Bladee – Spiderr
Zůstanu u Švédských hudebníku a vybral jsem Bladeeho nejnovější album které vydal na na začátku podzimu, má spíše pozitivní a letní vibe, těším se až budu poslouchat na jaře.
Thaiboy Digital – Back 2 Life
Na podzim po třech letech vydal nové album i Thaiboy Digital, baví mě skoro všechno, doufám že někdy poslechnu na živo.
DJ Venktovka – Princ Nahuel
V roce 2020 vydal mysteriózní raper Ameno EP pod jménem DJ Venktovka jako side project, kde používá hodně autotune. Baví mě i nové EP. Beaty mi připomínají album IceDancer od Bladeeho.
Yung Hurn – CRAZY HORSE CLUB MIXTAPE, VOL. 1
Z rapu v německém jazyce mě baví Yung Hurn nejvíc, album už nevydal docela dlouho, i když je nový projekt pojmenován jako mixtape, tak má 16 tracků. Dost věcí by se dalo použít do setu nebo na remixy, nedávno mu na jeden track udělali remix Brutalismus3000.
(Prečítajte si aj náš krátky rozhovor s duom Brutalismus3000)
Sasha:
Charli XCX – Crash
Charli je pre mňa jednoducho popová ikona a aj keď je môj najobľúbenejší album how im feeling now, Crash si našiel svoje miesto v mojom Spotify wrapped a to viackrát. Track “constant repeat” som mala naozaj na constant repeat. Za mňa je tento projekt jeden z najkvalitnejších popových albumov tohto roku.
yeule – Glitch Princess
Glitch Princess je album, ktorý ma najviac emočne zasiahol. Opísala by som ho asi ako spojenie éterického s digitálnym. Nie jedenkrát som doslova prežívala to, čo spieva yeule. Pri hudbe sú pre mňa lyrics dôležité a tento album by mohol pokojne vyjsť aj ako zbierka básní.
Yung Hurn – CRAZY HORSE CLUB MIXTAPE, VOL. 1
tento album bol pre mňa veľkým prekvapením – nečakala by som, že sa Hurn vyberie týmto smerom, ale príjemne ma to potešilo. Žánrovo sa opieral napríklad aj o hyperpop/digicore čo ukazuje aj jeho spolupráca s meat computer. Pre mňa určite Hurnov najlepší projekt od Love Hotel.
Bladee, Ecco2k – Crest
Bladee je už niekoľký rok po sebe mojim najpočúvanejším umelcom a Ecco nie je ďaleko za ním. Neviem čo viac dodať. Vždy sa im podarí vytvoriť niečo magické a Crest nebol výnimkou. Uvažovala som, či zaradím Spiderr alebo Crest, oba albumy sú dosť odlišné a každý má svoje vlastné čaro, ale vyhral u mňa Crest.
Shygirl – Nymph
(rozhovor so Shygirl si môžete prečitať tu)
Shygirl zbožňujem už dlho a na jej debutový album som sa veľmi tešila. Pamätám si, keď som ju videla v Prahe, v Paláci Akropolis a bolo tam tak 10 ľudí. Teraz má skoro 2 milióny mesačných poslucháčov na Spotify. Je to neuveriteľné a robí mi to veľkú radosť. Jej hudba mi dodáva sebavedomie. Produkciu jej vždy robia tí najtalentovanejší ľudia ako napríklad Sega Bodega, Arca, Danny L Harle či Mura Masa.
Viktor:
Black Dressess – Forget Your Own Face
Šiesty album už rozpadnutého dua Ada Rook a Devi McCallion je stvárnením posledných dvoch rokov v hudbe. Prvky hyperpopu, screamo a industrial hip-hopu sú spojené do 20 minútového noise-popového nákladu, ktorý rozhodne patrí medzi najlepšie počiny roku 2022.
Slikback – KEKKAN
Keňský vizionár Slikback po celoročnom vystupovaní naprieč Európou (aj v Bytči) vydal v decembri projekt, ktorý potvrdzuje jeho unikátnosť a rôznorodosť. Ťahajúc inšpiráciu z množstva žánrov, Slikbackov KEKKAN definuje stav súčasnej experimentálnej elektroniky tohto roku.
Kenny Beats – LOUIE
Ospevovaný producent Kenny Beats známy vďaka spoluprácam s rapermi ako Freddie Gibbs, Denzel Curry, Rico Nasty, Slowthai či JPEGMAFIA, vydal svoj debutový štúdiový album. Jeho prístup k produkcii je všeobecne známy; seba berie ako kaderníka, ku ktorému príde raper ako zákazník a on mu spraví účes na mieru. Z tohto procesu pochádzali aj moje obavy o tento album – dokáže umelec s takýmto prístupom k produkci vytvoriť svoj plnohodnotný sólový album? A Kenny dokázal, že rozhodne áno. Ide o krok späť, spomaluje, používa viac živých nástrojov a dokopy vytvára krásny, triezvy hip-hopový album.
Björk – Fossora
Zatiaľ čo tento album rozhodne má svoje medzery, Björk dokazuje, že aj v treťom desaťročí, v ktorom hudobne pôsobí je schopná identifikovať súčasny zvuk a pracovať s ním. Za všetko hovorí kontribúcia indonézskeho experimentálneho dua Gabber Modus Operandi, ktoré síce mnoho hudobných kritikov ledva registruje, pozornosti Björk však neunikli.
Posledné miesto by som venoval signifikantným EP, ktoré považujem za dôležité releasy tohto roku. Brutalismus 3000 – Eros Massacre / G Jones – Illusory Tracks / Ö – Hypernormality / Locked Club – It’s My Rave.
✱ ✱ ✱
Ďakujeme všetkým čitateľkám a čitateľom Swine Daily za vašu pretrvávajúcu podporu! Sledujte nás na Instagrame, SoundCloude, Facebooku či Twitteri. V roku 2023 pokračujeme v plnej zostave a plánujeme aj nové formáty. Takisto sa vidíme naživo klubových eventoch, kde zahráme ako Swine Daily DJs!
∎ Krištof, Viktor, Natalie, Erik, Sasha, Honza, Kevin ∎
🐷
Pridaj komentár